Mostrar el registro sencillo del ítem
Using concept maps to understand mechanical physics concepts in high school students
dc.contributor.author | HERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO | |
dc.contributor.author | Prada Nuñez, Raul | |
dc.contributor.author | Aloiso, Audin | |
dc.date.accessioned | 2021-11-23T02:57:29Z | |
dc.date.available | 2021-11-23T02:57:29Z | |
dc.date.issued | 2020-11-04 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1266 | |
dc.description.abstract | The work presents a didactic proposal on the use of concept maps, for the understanding of mechanical physics. A didactic intervention based on Ausubel's theory was applied with the following activities: design, implementation and application of workshops based on real physical situations, where the elaboration of concept maps is the central axis, under the quantitative paradigm of interpretative level and action research method. The informants were 43 tenth grade students from a public educational institution located in the Department of Norte de Santander, Colombia. The results obtained showed that the use of concept maps as a didactic intervention favoured the significant learning of classical mechanics concepts. It was evident that the participating students achieved reflective analysis about the resolution of problems about the concepts of mechanics. | eng |
dc.format.extent | 6 páginas | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1672 fasc: págs: 1 - 6 | |
dc.rights | Content from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltd | eng |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1672/1/012019 | spa |
dc.title | Using concept maps to understand mechanical physics concepts in high school students | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional (MinEducación) 1998 Lineamientos Curriculares Ciencias Naturales y Educación Ambiental (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional (MinEducación) 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Mora C, Benítez Y 2007 Errores conceptuales sobre las fuerzas y su impacto en la enseñanza Revista Cubana de Física 24 | spa |
dcterms.references | Covaleda R, Moreira M, Caballero M 2005 Los significados de los conceptos de sistema y equilibrio en el aprendizaje de la mecánica. Estudio exploratorio con estudiantes universitarios Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 4(1) 1 | spa |
dcterms.references | Mualem R, Eylon B-S 2007 Physics with a smile – explaining phenomena with a qualitative problemsolving strategy The Physics Teacher 45(3) 158 | spa |
dcterms.references | Rosengrant D, Van Heuvelen A, Etkina E 2009 Do students used and understand free – body diagrams? Physical Review Special Topics – Physics Education Research 5(1) 010108 | spa |
dcterms.references | Velázquez-Revilla L, Revilla-Puentes J, Guerra-Ortiz M 2018 Confección de mapas conceptuales para la enseñanza de la química orgánica Revista Cubana de Química 30 539 | spa |
dcterms.references | Amaya B 2003 Influencia del uso de Mapas Conceptuales en la Construcción de la Habilidad Clasificación en Ciencias Naturales (Manizales: Universidad de Manizales) | spa |
dcterms.references | Montiel K, Gouveia E 2007 Los mapas conceptuales como técnica cognitiva para el aprendizaje significativo de la geografía física Omnia 13 79 | spa |
dcterms.references | Presutti M, Miceli E, Laporte G 2009 Mapas conceptuales como herramienta en la enseñanza de contenidos comunes a diferentes cursos de ingeniería agronómica Formación Universitaria 2 39 | spa |
dcterms.references | Moreno N, Angulo R, Reducindo I 2018 Mapas conceptuales híbridos para la enseñanza de la física y matemática en el aula Innovación e Investigación en Matemática Educativa 3 113 | spa |
dcterms.references | Cobas R, Repilado F, Gracia A 2017 Los mapas conceptuales en la enseñanza de la Física Una alternativa para desarrollar el aprendizaje en los estudiantes de Ingeniería Geológica Didasc@lia: Didáctica y Educación 6 185 | spa |
dcterms.references | Gangoso Z 1997 El fracaso en los cursos de Física. El mapa conceptual, una alternativa para el análisis Caderno Brasileiro de Ensino de Física 14 17 | spa |
dcterms.references | Ramírez M, Sanabria I 2004 El mapa cnceptural como elemento fundamental en el proceso de enseñanza de aprendizaje de la física a nivel universitario Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping (ICCM) (Navarra: Universidad Publica de Navarra) | spa |
dcterms.references | Iparraguirre L 2009 Mecánica Básica: Fuerza y Movimiento (Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación) | spa |
dcterms.references | Novak J, Gowin D 1998 Aprendiendo a Aprender (Barcelona: Ediciones Martínez Roca) | spa |
dcterms.references | Hernández V 2005 Mapas Conceptuales (México: Editorial Alfaomega) | spa |
dcterms.references | Arellano J, Santoyo M 2009 Investigar Con Mapas Conceptuales. Procesos metodológicos (Madrid: Narcea | spa |
dcterms.references | Moreira M 2010 Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa (São Paulo: Centauro Editora) | spa |
dcterms.references | Ausubel D 1968 Educational Psychology: A Cognitive View (New York: Holt, Rinehart and Winston) | spa |
dcterms.references | Ausubel D 2000 The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View (Dordrecht: Kluwer Academic Publishers) | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/1672/1/012019 | |
dc.publisher.place | Reino Unido | spa |
dc.relation.citationedition | Vol. 1672, 012019 (2020) | spa |
dc.relation.citationendpage | 6 | spa |
dc.relation.citationstartpage | 1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 1672 | spa |
dc.relation.cites | Hernández-Suárez, C. A., Prada-Nuñez, R. y Gamboa-Suárez, A. A. (2020). Using concept maps to understand mechanical physics concepts in high school students. Journal of Physics: Conference Series, 1672, Artículo 012019. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1672/1/012019 | |
dc.relation.ispartofjournal | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |