Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorHERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
dc.contributor.authorPrada Nuñez, Raul
dc.contributor.authorAloiso, Audin
dc.date.accessioned2021-11-10T19:05:09Z
dc.date.available2021-11-10T19:05:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/852
dc.description.abstractThe objective of this research work is to establish the disciplinary, didactic and pedagogical conceptions of teachers in the area of mathematics in basic education against the formative process by competences and mathematical processes. The relationship between the standards developed in the institution against those stipulated by the “Ministerio de Educación Nacional” of Colombia was analyzed. This research was developed considering a hermeneutical historical paradigm, guided by the integrated qualitative approach, from an ethnographic design and therefore microetnography as a method. The research contributes from the epistemological, pedagogical and didactic categories, towards the achievement of evidence related to the classroom practices of teachers where contextualized problematic situations do not prevail so that the classes of the students are routine, not very impactful and the environment or Space becomes unmanageable, they do not have an adequate use of educational texts, and the use of educational material such as technological tools is not evident.eng
dc.format.extent8 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2019 vol:1408 fasc: págs: 1 - 8
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1408/1/012009spa
dc.titleConceptions and pedagogical practices on the mathematical processes of teacherseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (MEN) 2003 Estándares básicos de competencias en matemáticas (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesZuluaga O 1999 Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber (Bogotá: Siglo del Hombre Editores)spa
dcterms.referencesMartínez A 1990 Teoría Pedagógica, una mirada arqueológica de la pedagogía Pedagogía y Saberes 1 8spa
dcterms.referencesBarragán D, et al. 2012 Practica pedagógica perspectivas teóricas inteligencias (Bogotá: Ecoe Ediciones)spa
dcterms.referencesDe Longhi A, Bermudez G 2010 La comunicación en el aula (Cordoba: Editorial FCEF y N- UNC)spa
dcterms.referencesPérez A 1985 Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica la enseñanza: Su teoría y su práctica ed Gimeno J (Madrid: Ediciones Akal) p 95spa
dcterms.referencesPorlán R, Martín J 2004 El diario del profesor. Un recurso para la investigación ene el aula (Sevilla: Díada)spa
dcterms.referencesGascón J 1998 Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica Recherches en Didactique des Mathématiques 18 7spa
dcterms.referencesHamachek D 1987 Encounters with the self (New York: Holt, Rinehart and Winston)spa
dcterms.referencesBarragan A 2012 Psicología positiva y humanismo: premisas básicas y coincidencias en los conceptos Revista Electrónica e Psicología 15 1512spa
dcterms.referencesRodríguez M 2008 La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva (Barcelona: Ediciones Octaedro)spa
dcterms.referencesSilvio J 2000 La virtualización de la universidad: ¿Cómo transformar la educación superior con la tecnología? (Caracas: UNESCO)spa
dcterms.referencesGómez I 2000 Matemátia emocional: Los afectos en el aprendizaje matemático (Madrid: Narcea)spa
dcterms.referencesArcavi A and Nurit H 2007 Computer mediated learning an example of an approach International Journal of Computers for Mathematical Learning 5 25spa
dcterms.referencesBrousseau G 2000 Educación y didáctica de las matemáticas Educación Matemática 12 5spa
dcterms.referencesG Brousseau 1986 Fondements et méthodes de la didactiques desmathématique Recherches en Didactique des Mathématiques 7 33spa
dcterms.referencesD’Amore B 2011 Didáctica de la matemática (Bogotá: Editorial Magisterio)spa
dcterms.referencesMoreno C, García M 2009 La epistemología matemática y los enfoques del aprendizaje en la movilidad del pensamiento instruccional del profesor Investigación y Postgrado 24 218spa
dcterms.referencesGodino J 2002 Perspectiva ontosemiótica de la competencia y comprensión matemática (Bologna: XVI Convengo Nazionale. Incontri con la Matemática)spa
dcterms.referencesLebrija A Flores R, Trejos M 2010 El papel del maestro, el papel del alumno: un estudio sobre las creencias e implicaciones en la docencia de los profesores de matemáticas en Panamá Educación Matemática 22 31spa
dcterms.referencesVilora N, Godoy G 2010 Planificación de estrategias didácticas para el mejoramiento de las competencias matemáticas de sexto grado Investigación y Postgrado 25 95spa
dcterms.referencesPérez Y and Ramírez R 2011 Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos: Fundamentos teóricos y metodológicos Revista de Investigación 35 169spa
dcterms.referencesAlpízar M 2014 Actitudes del docente de matemáticas de enseñanza secundaria (ESO y Bachillerato) en la relación docente–estudiante: Un estudio mediante el grupo de discusión, sobre metaconsciencia actitudinal de los docentes de matemática de ESO-Bachillerato en su práctica docente (Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona)spa
dcterms.referencesVarón V, Otalora Y 2012 Estrategias de intervención con maestros centradas en la construcción de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias matemáticas Avances en Psicología Latinoamericana 30 93spa
dcterms.referencesZambrano J 2013 Análisis multinivel del rendimiento escolar en matemáticas para cuarto grado de educación básica primaria en Colombia Sociedad y Economía 25 205spa
dcterms.referencesMartínez F, Mosquera D, Ordoñez M, Jiménez C 2014 Prácticas pedagógicas matemáticas en atención a la diversidad: el imaginario del docente (Colombia: Universidad de Manizalez)spa
dcterms.referencesRamírez C 2015 La formación por competencias a partir de las practicas pedagógicas desarrolladas por los docentes en el colegio Santos Apóstoles (Colombia: Universidad Francisco de Paula Santander)spa
dcterms.referencesMartínez M 2007 La investigación cualitativa etnográfica en educación (Mexico: Trillas)spa
dcterms.referencesSierpinska A, Lerman S 1996 Epistemologies of mathematics and of mathematics education international handbook of mathematics education ed Bishop A J (Dordrecht: Springer) 22 827spa
dcterms.referencesGuzmán M 1995 Para pensar mejor: desarrollo de la creatividad en los procesos matemáticos (Madrid: Pirámide)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 1998 Lineamientos curriculares: Matemáticas (Bogotá: Ministerio de Educación Nacional)spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1408/1/012009
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol.1408, 012009 (2019)spa
dc.relation.citationendpage8spa
dc.relation.citationissue012009 (2019)spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1408spa
dc.relation.citesHernández, C. A., Prada, R. y Gamboa, A. (2019). Conceptions and pedagogical practices on the mathematical processes of teachers. Journal of Physics: Conference Series, 1408(012009), 1–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1408/1/012009
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem