Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorRamírez Carvajal, Luis Eduardo
dc.contributor.authorPuerto, Karla
dc.contributor.authorCastro Casadiego, Sergio
dc.date.accessioned2022-11-23T19:41:24Z
dc.date.available2022-11-23T19:41:24Z
dc.date.issued2022-01-05
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6603
dc.description.abstractA computational tool for learning electrostatic physics is presented through the development of a disruptive methodology. The tool allows the analysis of case studies based on Coulomb’s law, Gauss’s law, Poisson’s equation, and Laplace’s equation with boundary value. The tool was tested using reference exercises for each case study, making use of quantitative and qualitative comparative analysis between the traditional mathematical development and the computational tool. Errors were measured using Likert scale. The quantitative results showed errors of less than 1.8% in all the cases studied, concluding that the tool is effective. The qualitative results showed that the methodology allows a better development of the electrostatics learning process, dynamizing the study of complex topics such as electromagnetic physics theories through interactivity and technological resources, in addition to having a theoretical module developed using agile methodologies that provide dynamism and an intuitive environment to the interface.eng
dc.format.extent6spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2159 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2159/1/012005spa
dc.titleComputational tool for learning electrostatic physics through the development of a disruptive methodologyeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesGranados-Agustín F, Percino-Zacarías M, Vázquez y Montiel S, Cornejo Rodríguez A 2018 New technique of segments alignment in a large dimensions mirror SPIE Optical Engineering + Applications (San Diego: Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers)spa
dcterms.referencesSoto-Eguibar F, Moya-Cessa H 2019 Generation of NOON states in waveguide arrays Annalen Der Physik 531(12) 1900250spa
dcterms.referencesRodríguez-Montero P, Tepichín-Rodríguez E 2018 Application of adaptive photodetectors and the Talbot effect to measure the focal length of a lens SPIE Optical Engineering + Applications (San Diego: Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers)spa
dcterms.referencesRamírez-García H, Padilla-Guzman M, Sánchez-Ríos J, Leveau-Guerra L 2019 Influencia del Campo Electromagnético de Onda Sinusoidal a 60 Hz en la Incubación del Huevo de Gallina (Buenos Aires: Universidad Nacional de San Martín)spa
dcterms.referencesRíos-Casas J 2020 Modelamiento de Problemas de Radiación/Dispersión Electromagnética Mediante el Método de Elementos Finitos (Medellín: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesGómez-Ramírez R 2018 Diseño de la Estructura Virtual del Curso de Teoría Electromagnética 1, Bajo el Modelo Constructivista de Educación, en la Escuela de Ingeniería Mecánica Eléctrica, Facultad de Ingeniería, Universidad de San Carlos de Guatemala (Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala)spa
dcterms.referencesCalderón Ruiz C, Inca Ortiz P 2019 Diseño e Implementación de un Entorno Virtual y Laboratorio Remoto para el Aprendizaje de la Cátedra de Teoría Electromagnética (Riobamba: Universidad Nacional de Chimborazo)spa
dcterms.referencesBravo B, Bouciguez M, Braunmüller M 2019 Una propuesta didáctica diseñada para favorecer el aprendizaje de la inducción electromagnética básica y el desarrollo de competencias digitales Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(1) 3spa
dcterms.referencesRamírez-Carvajal L, Puerto-López K, García-Ortiz L 2021 Metodología para el análisis y diseño de circuitos con transistores y diodos en asignaturas de electrónica utilizando una herramienta computacional Eco Matemático 12(2) 14spa
dcterms.referencesCheng D 1997 Fundamentos de Electromagnetismo para Ingeniería (México: Pearson Education)spa
dcterms.referencesBaez-Perez A, Soto-Vergel Á, Herrera-Rubio J 2019 Enseñanza de sistemas de radiocomunicaciones terrestres con línea de vista mediante software educativo Educación en Ingeniería 14(28) 78spa
dcterms.referencesRodríguez C, Dorado R 2015 ¿Por qué implementar Scrum? Revista ONTARE 3(1) 125spa
dcterms.referencesCastellano-Lendínez L 2019 Kanban. Metodología para aumentar la eficiencia de los procesos 3c Tecnología 8(1) 30spa
dcterms.referencesSadiku M 2000 Elementos de Electromagnetismo (México: Oxford University Press)spa
dcterms.referencesJohnk C 2001 Teoría Electromagnética Campos y Ondas (México: Limusa)spa
dcterms.referencesHalliday D, Resnick R, Walker J 2011 Fundamentals of Physics Extended (Hoboken: Wiley)spa
dcterms.referencesMatas A 2018 Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión Revista Electrónica de Investigación Educativa 20(1) 38spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2159/1/012005
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2159 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage5spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2159spa
dc.relation.citesL E Ramírez-Carvajal et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2159 012005 DOI 10.1088/1742-6596/2159/1/012005
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

© 2022 by the authors
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como © 2022 by the authors