Mostrar el registro sencillo del ítem
Pedagogical practice and academic performance in mathematical processes: A descriptive - correlational analysis
dc.contributor.author | HERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO | |
dc.contributor.author | Prada Nuñez, Raul | |
dc.contributor.author | Fernández-Cézar, Raquel | |
dc.date.accessioned | 2021-11-24T00:01:21Z | |
dc.date.available | 2021-11-24T00:01:21Z | |
dc.date.issued | 2020-06-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1325 | |
dc.description.abstract | This report has aimed to analyze students 'perceptions of pedagogical practice in teachers' mathematical processes and analyze the link with their academic performance. The methodology used is quantitative, articulated with two study analyses, descriptive and correlational, under a non-experimental, correlational-causal cross-sectional design, since it seeks to explain the relationship between the variables. The technique used for data collection was a structured questionnaire, of 47 questions of the Likert Scale type, which was applied to 103 students of the basic education level, belonging to an educational institution located in the “Departamento del Norte de Santander, Colombia”, selected by non-probabilistic sampling This instrument was subjected to the respective analyses that determined its validity and reliability. For the academic performance the average of the accumulated grades obtained at the end of the third academic period, year 2019, was used. The results show that the pedagogical practices on the mathematical processes implemented by the teachers, from the perspective of the students, are a factor in the academic performance of that area. | eng |
dc.format.extent | 7 páginas | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1514 fasc: 1 págs: 1-7 | |
dc.rights | Content from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltd | eng |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1514/1/012030 | spa |
dc.title | Pedagogical practice and academic performance in mathematical processes: A descriptive - correlational analysis | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Lamas H A 2015 Sobre el rendimiento escolar Propósitos y Representaciones 3 313 | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional 1998 Serie Lineamientos Curriculares: Matemáticas (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional 2003 Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Potenciar el Pensamiento Matemático: ¡Un Reto Escolar! (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional 2016 Derechos Básicos de Aprendizaje Matemáticas V2 (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Chaves A, López E 2012 Análisis de los procesos educativos de los estudiantes con bajo rendimiento para la construcción de posibilidades de transformación (Colombia: Universidad de San Buenaventura) | spa |
dcterms.references | Duque P, Vallejo S, Rodríguez J 2013 Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico (Colombia: Universidad de Manizales) | spa |
dcterms.references | Cortés C 2017 Estrategias de enseñanza y aprendizaje en estudiantes con bajo rendimiento académico de 4 (Colombia: Institución Universitaria Tecnológico de Antioquia) | spa |
dcterms.references | Pabón L 2009 Análisis de la práctica pedagógica de los docentes de matemáticas de los grados 4º y 5º. de primaria de la Institución Educativa Distrital Restrepo Millán (Colombia: Universidad de la Salle) | spa |
dcterms.references | Flórez L y Betancur M 2015 Prácticas pedagógicas de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en el Colegio Eugenia Ravasco en los grados evaluados por el ICFES en las pruebas Saber (Colombia: Universidad Católica de Manizales) | spa |
dcterms.references | Medina Y, Ojeda M, Parra A, Ruiz A 2018 Transformaciones en la práctica pedagógica de docentes de primaria asociadas a la resolución de problemas de las matemáticas escolares (Colombia: Universidad de la Sabana) | spa |
dcterms.references | ] Edel R 2003 El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 1 1 | spa |
dcterms.references | Cascón I 2000 Análisis de las calificaciones escolares como criterio de rendimiento académico (España: Colego Publico Juan Garcia Perez) | spa |
dcterms.references | Barrios M, Frías M 2016 Factores que influyen en el desarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato Revista Colombiana de Psicología 25 63 | spa |
dcterms.references | Martí E 2003 Representar el mundo externamente. La construcción infantil de los sistemas externos de representación (Madrid: Antonio Machado Libros) | spa |
dcterms.references | Barragán Giraldo D F 2012 La práctica pedagógica: Pensar más allá de las técnicas Práctica Pedagógica: Perspectivas Teóricas (Cucuta: Universidad Francisco de Paula Santander) | spa |
dcterms.references | National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) 2000 Principles and Standards for School Mathematics (Reston: National Council of Teachers of Mathematics) | spa |
dcterms.references | Alsina A 2014 Procesos matemáticos en Educación Infantil: 50 ideas clave Revista Números 86 5 | spa |
dcterms.references | Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos 2017 Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, Matemáticas y Ciencias, Versión Preliminar (Paris: OECD Publishing) | spa |
dcterms.references | Coronata C 2014 Presencia de los procesos matemáticos en la enseñanza del número de 4 a 8 años. Transición entre la educación infantil y elemental (Girona: Universidad de Girona) | spa |
dcterms.references | Alsina Á, Coronata C 2014 Los procesos matemáticos en las prácticas docentes: Diseño construcción y validación de un instrumento de evaluación Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia 3 23 | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educacion Nacional 2009 Decreto 1290 Abril 16 de 2009 (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Pérez-Tejada H 1998 Estadística para las Ciencias Sociales, del Comportamiento y de la Salud (México, D.F.: Cengage Learning) | spa |
dcterms.references | Aguayo M, Lora E 2007 Como realizar paso a paso un contraste de hipótesis con SPSS para Windows:(III) Relación o asociación del análisis de la dependencia (o no) entre dos variables cuantitativas. Correlación y regresión lineal simple (España: Fundacion Andaluza Beturia para la Investigación en Salud) | spa |
dcterms.references | Mejía N, López M, Valenzuela J 2015 Pensamiento crítico en profesores de educación secundaria: caracterización de la competencia en instituciones antioqueñas (Colombia) Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 45 139 | spa |
dcterms.references | Caciá D, Reyes M, Rosales C, Marroquín E 2012 Factores que inciden en el rendimiento en matemática de niñas y niños del primer ciclo del nivel de educación primaria en escuelas públicas de Guatemala (Guatemala: Ministerio de Educación de Guatemala) | spa |
dcterms.references | López-Quijano G 2014 La enseñanza de las matemáticas, un reto para los maestros del siglo XXI Praxis Pedagógica 14 55 | spa |
dcterms.references | Isaza L, Henao G 2012 Actitudes-Estilos de enseñanza: Su relación con el rendimiento académico International Journal of Psychological Research 5 133 | spa |
dcterms.references | Huaccha J 2014 Actitudes del docente hacia la enseñanza de la matemática y el rendimiento académico de los alumnos de educación primaria del distrito de Cajamarca (Perú: Universidad Nacional de Cajamarca) | spa |
dcterms.references | Basto R 2017 La función docente y el rendimiento académico: una aportación al estado del conocimiento XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa (COMIE) (San Luis de Potosí: Consejo Mexicano De Investigación Educativa) | spa |
dcterms.references | Hattie J 2003 Teachers Make a Difference, what is the research evidence? Australian Council for Educational Research Annual Conference on Building Teacher Quality (Melbourne: Australian Council for Educational Research) | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/1514/1/012030 | |
dc.publisher.place | Reino Unido | spa |
dc.relation.citationedition | Vol. 1514, 012030 (2020) | spa |
dc.relation.citationendpage | 7 | spa |
dc.relation.citationstartpage | 1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 1514 | spa |
dc.relation.cites | Suarez, C. H., Cèzar, R. F., & Nuñez, R. P. (2020, March). Pedagogical practice and academic performance in mathematical processes: a descriptive-correlational analysis. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1514, No. 1, p. 012030). IOP Publishing. | |
dc.relation.ispartofjournal | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |