Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorHERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
dc.contributor.authorPrada Nuñez, Raul
dc.contributor.authorFernández-Cézar, Raquel
dc.date.accessioned2021-11-24T00:01:21Z
dc.date.available2021-11-24T00:01:21Z
dc.date.issued2020-06-16
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1325
dc.description.abstractThis report has aimed to analyze students 'perceptions of pedagogical practice in teachers' mathematical processes and analyze the link with their academic performance. The methodology used is quantitative, articulated with two study analyses, descriptive and correlational, under a non-experimental, correlational-causal cross-sectional design, since it seeks to explain the relationship between the variables. The technique used for data collection was a structured questionnaire, of 47 questions of the Likert Scale type, which was applied to 103 students of the basic education level, belonging to an educational institution located in the “Departamento del Norte de Santander, Colombia”, selected by non-probabilistic sampling This instrument was subjected to the respective analyses that determined its validity and reliability. For the academic performance the average of the accumulated grades obtained at the end of the third academic period, year 2019, was used. The results show that the pedagogical practices on the mathematical processes implemented by the teachers, from the perspective of the students, are a factor in the academic performance of that area.eng
dc.format.extent7 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1514 fasc: 1 págs: 1-7
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1514/1/012030spa
dc.titlePedagogical practice and academic performance in mathematical processes: A descriptive - correlational analysiseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesLamas H A 2015 Sobre el rendimiento escolar Propósitos y Representaciones 3 313spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 1998 Serie Lineamientos Curriculares: Matemáticas (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2003 Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Potenciar el Pensamiento Matemático: ¡Un Reto Escolar! (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2016 Derechos Básicos de Aprendizaje Matemáticas V2 (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesChaves A, López E 2012 Análisis de los procesos educativos de los estudiantes con bajo rendimiento para la construcción de posibilidades de transformación (Colombia: Universidad de San Buenaventura)spa
dcterms.referencesDuque P, Vallejo S, Rodríguez J 2013 Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico (Colombia: Universidad de Manizales)spa
dcterms.referencesCortés C 2017 Estrategias de enseñanza y aprendizaje en estudiantes con bajo rendimiento académico de 4 (Colombia: Institución Universitaria Tecnológico de Antioquia)spa
dcterms.referencesPabón L 2009 Análisis de la práctica pedagógica de los docentes de matemáticas de los grados 4º y 5º. de primaria de la Institución Educativa Distrital Restrepo Millán (Colombia: Universidad de la Salle)spa
dcterms.referencesFlórez L y Betancur M 2015 Prácticas pedagógicas de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en el Colegio Eugenia Ravasco en los grados evaluados por el ICFES en las pruebas Saber (Colombia: Universidad Católica de Manizales)spa
dcterms.referencesMedina Y, Ojeda M, Parra A, Ruiz A 2018 Transformaciones en la práctica pedagógica de docentes de primaria asociadas a la resolución de problemas de las matemáticas escolares (Colombia: Universidad de la Sabana)spa
dcterms.references] Edel R 2003 El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 1 1spa
dcterms.referencesCascón I 2000 Análisis de las calificaciones escolares como criterio de rendimiento académico (España: Colego Publico Juan Garcia Perez)spa
dcterms.referencesBarrios M, Frías M 2016 Factores que influyen en el desarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato Revista Colombiana de Psicología 25 63spa
dcterms.referencesMartí E 2003 Representar el mundo externamente. La construcción infantil de los sistemas externos de representación (Madrid: Antonio Machado Libros)spa
dcterms.referencesBarragán Giraldo D F 2012 La práctica pedagógica: Pensar más allá de las técnicas Práctica Pedagógica: Perspectivas Teóricas (Cucuta: Universidad Francisco de Paula Santander)spa
dcterms.referencesNational Council of Teachers of Mathematics (NCTM) 2000 Principles and Standards for School Mathematics (Reston: National Council of Teachers of Mathematics)spa
dcterms.referencesAlsina A 2014 Procesos matemáticos en Educación Infantil: 50 ideas clave Revista Números 86 5spa
dcterms.referencesOrganización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos 2017 Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, Matemáticas y Ciencias, Versión Preliminar (Paris: OECD Publishing)spa
dcterms.referencesCoronata C 2014 Presencia de los procesos matemáticos en la enseñanza del número de 4 a 8 años. Transición entre la educación infantil y elemental (Girona: Universidad de Girona)spa
dcterms.referencesAlsina Á, Coronata C 2014 Los procesos matemáticos en las prácticas docentes: Diseño construcción y validación de un instrumento de evaluación Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia 3 23spa
dcterms.referencesMinisterio de Educacion Nacional 2009 Decreto 1290 Abril 16 de 2009 (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesPérez-Tejada H 1998 Estadística para las Ciencias Sociales, del Comportamiento y de la Salud (México, D.F.: Cengage Learning)spa
dcterms.referencesAguayo M, Lora E 2007 Como realizar paso a paso un contraste de hipótesis con SPSS para Windows:(III) Relación o asociación del análisis de la dependencia (o no) entre dos variables cuantitativas. Correlación y regresión lineal simple (España: Fundacion Andaluza Beturia para la Investigación en Salud)spa
dcterms.referencesMejía N, López M, Valenzuela J 2015 Pensamiento crítico en profesores de educación secundaria: caracterización de la competencia en instituciones antioqueñas (Colombia) Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 45 139spa
dcterms.referencesCaciá D, Reyes M, Rosales C, Marroquín E 2012 Factores que inciden en el rendimiento en matemática de niñas y niños del primer ciclo del nivel de educación primaria en escuelas públicas de Guatemala (Guatemala: Ministerio de Educación de Guatemala)spa
dcterms.referencesLópez-Quijano G 2014 La enseñanza de las matemáticas, un reto para los maestros del siglo XXI Praxis Pedagógica 14 55spa
dcterms.referencesIsaza L, Henao G 2012 Actitudes-Estilos de enseñanza: Su relación con el rendimiento académico International Journal of Psychological Research 5 133spa
dcterms.referencesHuaccha J 2014 Actitudes del docente hacia la enseñanza de la matemática y el rendimiento académico de los alumnos de educación primaria del distrito de Cajamarca (Perú: Universidad Nacional de Cajamarca)spa
dcterms.referencesBasto R 2017 La función docente y el rendimiento académico: una aportación al estado del conocimiento XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa (COMIE) (San Luis de Potosí: Consejo Mexicano De Investigación Educativa)spa
dcterms.referencesHattie J 2003 Teachers Make a Difference, what is the research evidence? Australian Council for Educational Research Annual Conference on Building Teacher Quality (Melbourne: Australian Council for Educational Research)spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1514/1/012030
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 1514, 012030 (2020)spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1514spa
dc.relation.citesSuarez, C. H., Cèzar, R. F., & Nuñez, R. P. (2020, March). Pedagogical practice and academic performance in mathematical processes: a descriptive-correlational analysis. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1514, No. 1, p. 012030). IOP Publishing.
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem