Show simple item record

dc.contributor.authorGALLARDO PÉREZ, HENRY DE JESÚS
dc.contributor.authorVergel Ortega, Mawency
dc.contributor.authorVillamizar Jaimes, D
dc.date.accessioned2021-11-09T16:18:37Z
dc.date.available2021-11-09T16:18:37Z
dc.date.issued2020-08-05
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/804
dc.description.abstractPedagogical practice allows teachers to focus their attention on three types of knowledge: disciplinary knowledge: what do I know, pedagogical knowledge: how do I communicate what I know, and academic knowledge: how do I transform myself with what I know? Thus, the teacher has the capacity to transform not only his or her students, but to transform himself or herself in the process. In this sense, the research aims to characterize the pedagogical practice of physics teachers in educational institutions located in the “Catatumbo, Colombia”, a region characterized by high levels of violence and very specific social situations; it also aims to determine the influence of training at the master's level of the Francisco de Paula Santander University on teachers working in the area of physics. The research, framed in the mixed paradigm, allows the realization of univariate and multivariate analysis of variables inherent to the process of training and professional action of master teachers, as well as the categorization of their experiences resulting from the application of knowledge obtained throughout their studies in their professional practice and training in different areas of knowledge, emphasizing the practices, laboratories and teaching strategies used in the training of students by physics teachers.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1587/1/012037/metaspa
dc.titlePedagogical practices of physics teachers from the Catatumbo region, Colombiaeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesMorales L, Mazzitelli C and Olivera A 2015 La enseñanza y el aprendizaje de la física y de la química en el nivel secundario desde la opinión de estudiantes Revista Electrónica de Investigación en Educación y Ciencias 10 11spa
dcterms.referencesMoreira M 2014 Enseñanza de la física: Aprendizaje significativo, aprendizaje mecánico y criticidad Revista de Enseñanza de la Física 26 45spa
dcterms.referencesGallardo H and Arévalo M 2017 Enseñanza de las Ciencias: Una Década de Investigación en la Maestría en Práctica Pedagógica (Bogotá: ECOE Ediciones)spa
dcterms.referencesUniversidad Francisco de Paula Santander 2007 Acuerdo 081, Proyecto Educativo Institucional (San José Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander)spa
dcterms.referencesGallardo H 2014 El modelo pedagógico dialógico crítico en la educación Respuestas 19 81spa
dcterms.referencesRamírez García J E, Zamora Zamora V M, Centeno Báez D F and Arbey Solís C 2017 Documentos de Investigación de Ciencias Sociales y Humanas, No. 09 (Bogotá: Universidad del Rosario) Fuerzas militares de Colombia, ejército nacional. El conflicto armado en las regions, capítulo especial: Catatumbospa
dcterms.referencesGallardo H, Vergel M and Villamizar F 2017 Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática Logos Ciencia y Tecnología. 9 84spa
dcterms.referencesSalgado A C 2007 Investigación cualitativa. Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos Liberabit 13 71spa
dcterms.referencesCuadras C 2007 Nuevos Métodos de Análisis Multivariante (Barcelona: CMC Editions)spa
dcterms.referencesPérez C 2008 Técnicas de Análisis Multivariante de Datos (Madrid: Pearson Prentice Hall)spa
dcterms.referencesMartínez C 2012 Estadística y Muestreo (Bogotá: ECOE Ediciones)spa
dcterms.referencesHernández R, Fernández C and Baptista M 2014 Metodología de la Investigación, 6 edición (México: MCGraw-Hill)spa
dcterms.referencesHurtado J 2000 Metodología de la Investigación Guía para la Comprensión Holística de la Ciencia (Caracas: Fundación Sypal)spa
dcterms.referencesMaldonado H, Vergel M and Gómez C 2016 Prácticas Pedagógicas e índices de creatividad en la enseñabilidad de la física electromecánica Revista Logos Ciencia y Tecnología 7 97spa
dcterms.referencesRedenze F and Ostermann F 2005 ¿La investigación en enseñanza de física responde a los problemas de la práctica pedagógica? Enseñanza de las Ciencias 1 Núm Extra VII Congreso Intspa
dc.coverage.regionCatatumba Region , Colombia
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1587/1/012037
dc.relation.citationeditionVol.1587 No.1.(2020)spa
dc.relation.citationendpage12037-6spa
dc.relation.citationissue1 (2020)spa
dc.relation.citationstartpage12037-1spa
dc.relation.citationvolume1587spa
dc.relation.citesPérez, H. G., Ortega, M. V., & Jaimes, D. V. (2020, July). Pedagogical practices of physics teachers from the Catatumbo region, Colombia. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1587, No. 1, p. 012037). IOP Publishing.
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record