Didactic Engineering in the Development of Numerical Thinking
Artículo de revista
2020-09-01
Journal of Physics: Conference Series
The development of numerical thinking in
primary education is an important aspect of
children’s mathematical training, since it allows
for a general understanding of numbers and
operations in order to facilitate the development
of their handling and application. The work allows
the implementation of a pedagogical strategy
based on didactic engineering, which allows
students to identify and formulate questions
related to the management and understanding of
numbers and their basic operations together with
the decision to approach individually and which
ones in a group way while planning and making
decisions in their development and evaluation of
results. The study is framed in the quantitative
paradigm, in a quasi-experimental design,
working with control and experimental groups.
Pre-test is applied to identify the development of
numerical thinking in students and as a support to
the design of the intervention proposal. Once the
proposal is developed, it is evaluated by means
of a post-test that allows identifying significant
improvements in the numerical thinking of the
children of the experimental group in comparison
with those of the control group. This leads to
the conclusion that the developed intervention
contributes favorably to the development of
numerical thinking in children El desarrollo del pensamiento numérico en la enseñanza primaria es un aspecto importante de la formación matemática de los niños, ya que permite una comprensión general de números y operaciones para facilitar el desarrollo de su manejo y aplicación. La investigación aplica una estrategia pedagógica basada en la ingeniería didáctica, que permite a los alumnos identificar y formular preguntas relacionadas con el manejo y la comprensión de los números y sus operaciones básicas, junto con la decisión de abordar individualmente y de manera grupal el planificar y tomar decisiones. El estudio se enmarca en el paradigma cuantitativo, en un diseño cuasi-experimental, trabajando con grupos control y experimental. El pre-test se aplica para identificar el desarrollo del pensamiento numérico en los estudiantes y como apoyo al diseño de la propuesta de intervención. Una vez elaborada la propuesta, se evalúa mediante un post-test que permite identificar mejoras significativas en el pensamiento numérico de los niños del grupo experimental en comparación con los del grupo de control. Se concluye que las estrategias implementadas desde la ingeniería didáctica representan una alternativa para el desarrollo de temas asociados al fortalecimiento del pensamiento numérico en la niñez.
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Didactic Engineering in the Development of Numerical Thinking.pdf
Título: Didactic Engineering in the Development of Numerical Thinking.pdf
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