Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorVergara Fregoso, Martha
dc.contributor.authorGamboa Suárez, Audin Aloiso
dc.date.accessioned2024-04-22T16:30:09Z
dc.date.available2024-04-22T16:30:09Z
dc.date.issued2022-11-09
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/7002
dc.description.abstractThe pandemic marked society and, therefore, educational institutions, since preventive measures revealed large gaps and differences, and led to rethink the role of the school today, to rethink its constitution and redirect its actions towards a renewed entity, with new positions, new approaches and commitments, in order to respond to current needs and, even more so, to serve students with disabilities. This paper represents a research advance in which an analysis is made of the perspective, policies and strategies that the University of Guadalajara implements to guarantee inclusive education, and some of the effects generated in higher education students as a result of the COVID-19 pandemic; in particular, emphasis is placed on the effects that the situation has had on students with disabilities. For this research, some interviews were conducted with blind students from the same institution, in order to learn about their experiences during the health emergency.eng
dc.format.extent7 Páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Pharmaceutical Negative Resultsspa
dc.rightsEstá bajo una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).eng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://www.pnrjournal.com/index.php/home/article/view/3155spa
dc.titleProcesses Of Educational Inclusion In Times Of Crisiseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesArfuch, L., Catanzaro, G., Di Cori, P., Pecheny, M., Robin, R., Sabsay, L. y Silvestri, G. (2005). Identidades, sujetos y subjetividades. Prometeo.spa
dcterms.referencesAvendaño, W. R., Gamboa, A. A., & Prada, R. (2021). Jaque a la educación: percepciones de maestros en formación de una universidad pública sobre la calidad de la enseñanza en tiempos de crisis. Revista Boletín Redipe, 10(5), pp. 71–82. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i5.1286spa
dcterms.referencesAvendaño-Castro, W.R., Hernández-Suárez, C.A. & Prada Núñez, R. (2020). Impacto social del Covid-19 en un contexto de informalidad. Revista Espacios, 41(42), 39-51.spa
dcterms.referencesBlacke, Pail (2022). External Affairs, Word Bank Group. https://www.bancomundial.org/es/news/video/2022/01/11/are-developing-economies-headed-for-a-hard-landing-expert-answersspa
dcterms.referencesCasallas-Flórez, L.D., Villabona-Vega, B.J., & Prada-Núñez, R. (2020). ¿Están preparadas las instituciones educativas para el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales? Revista Espacios, 41(35), 242-254. https://www.revistaespacios.com/a20v41n35/20413519.htmLspa
dcterms.referencesCEPAL-UNESCO (2020). Informe Covid-19. Le educación en Tiempos de Pandemia de COVID 19.spa
dcterms.referencesGamboa, A. (2016). Calidad de la educación superior. Pretensiones y realidades institucionales. Ecoe Edicionesspa
dcterms.referencesGamboa, A. (2019). Tradiciones y problemas de la investigación educativa. En C. Chévez & J. Melengue (Eds.), Tendencias y desafíos de la investigación educativa: aproximaciones teóricas y metodológicas (pp. 25-33). INFOD.spa
dcterms.referencesGamboa, A. A., Hernández, C. A., & Prada, R. (2020a). Efectos depresivos del aislamiento preventivo obligatorio asociados a la pandemia del Covid-19 en docentes y estudiantes de una universidad pública en Colombia. Psicogente, 24(45), 1-20. https://doi.org/10.17081/psico.24.45.4156spa
dcterms.referencesGamboa, A.A., Hernández, C.A., & Prada, R. (2021). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 258–274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090spa
dcterms.referencesGómez, J. A. (2020a), Transformaciones curriculares en la educación superior en América Latina. Editorial FEDICOR.spa
dcterms.referencesGómez, J. A. (2020b). Sobre la calidad en la educación superior: aportes desde la revisión documental y bibliográfica en Colombia y América Latina. Fundación Universitaria Juan N. Corpas. Centro Editorial. Ediciones FEDICOR.spa
dcterms.referencesHernández, C. A., Prada, R., & Ramírez, P., (2018). Perspectivas actuales de los docentes de Educación Básica y Media acerca de la aplicación de las Competencias Tecnológicas en el aula. Revista Espacios, 39(43), 19-31. https://www.revistaespacios.com/a18v39n43/18394319.htmlspa
dcterms.referencesMeza, C. (2015). La educación de los niños y las niñas con discapacidad en México: algunos elementos para su análisis. En Primera Infancia en el Espacio Pública: Experiencias Latinoamericanas (pp. 65-85). UAM.spa
dcterms.referencesOsorio, E.G & Hernández L. Y. (200). Un virus para controlarlos a todos. En E. T. Ayala, L. K. Coronel, G. A. Espinel, L. N. Galvis, L. Y. Hernández, M. C. Jaimes, E. G. Osorio, B. J. Pérez & J. E. Urbina (eds.). El covid 19 y la reinvención del mundo: perspectivas mutantes de existir y habitar en pandemia. Ediciones Nueva Jurídica.spa
dcterms.referencesUNESCO.(20099. La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdfspa
dcterms.referencesUNESCO.(2020) Incluir a los educandos con discapacidades en las respuestas educativas al COVID-19. UNESCO.spa
dcterms.referencesUNESCO.(2021) Su impacto en la educación superior y en los ODS. https://www.iesalc.unesco.org/2021/06/01/covid-19-su-impacto-en-la-educacion-superior-y-en-los-ods/spa
dcterms.referencesUniversidad de Guadalajara (2020) Programa Universidad Incluyente.spa
dcterms.referencesUrbina, J. E. & Pérez, B.J. (2020). Revisión preliminar sobre publicaciones académicas relacionadas con la pandemia. En E. T. Ayala, L. K. Coronel, G. A. Espinel, L. N. Galvis, L. Y. Hernández, M. C. Jaimes, E. G. Osorio, B. J. Pérez & J. E. Urbina (eds.). El covid 19 y la reinvención delmundo: perspectivas mutantes de existir y habitar en pandemia. Ediciones Nueva Jurídica.spa
dc.identifier.doi10.47750/pnr.2022.13.S08.208
dc.relation.citationeditionVol.13 No.8 (2022)spa
dc.relation.citationendpage1728spa
dc.relation.citationissue8 (2022)spa
dc.relation.citationstartpage1722spa
dc.relation.citationvolume13spa
dc.relation.citesProcesses Of Educational Inclusion In Times Of Crisis. (2022). Journal of Pharmaceutical Negative Results, 1722-1728. https://doi.org/10.47750/pnr.2022.13.S08.208
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.subject.proposalHigher educationeng
dc.subject.proposalEducational inclusioneng
dc.subject.proposalStudents and disabiliteng
dc.subject.proposalCOVID-19 pandemiceng
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Está bajo una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Está bajo una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).