Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorHernánez-Suarez, C A
dc.contributor.authorGamboa-Suárez, A A
dc.contributor.authorSuarez, O J
dc.date.accessioned2022-12-04T23:37:30Z
dc.date.available2022-12-04T23:37:30Z
dc.date.issued2021-09-03
dc.identifier.issn17426588spa
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6634
dc.description.abstractScience education should promote the development of competent students in science and develop their interest in science; however, although the role and relevance of science within society is evident; the interest towards it is not conscious, being the negative attitudes of the students the main problem in the teaching of physics, which translates into a deficient knowledge and lack of scientific vocation. This report aims to diagnose the attitudes of students in high school physics courses. The study was developed through a non-experimental, descriptive research design, obtained from the application of a Likert scale that evaluates attitudes towards physics, adapted and validated to the context of students in an educational institution in Colombia. The results indicate that the attitudes of the students are slightly favorable, which is an empirical precedent to continue with the studies on attitudes towards physic. This should be considered to enhance the learning processes in these students, especially for those who have their first approach to physical concepts and give importance to attitudes when teaching.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.rights© Copyright 2021 Elsevier B.V., All rights reserved.eng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2118/1/012019/pdfspa
dc.titleAttitudes towards physics. A study with high school students from the Colombian contexteng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesMatus M 2013 Actitud hacia la ciencia en estudiantes de una universidad estatal de Valparaíso Revista de Psicología 2(4) 57spa
dcterms.referencesOrganización para la Cooperación y el Desarrollo Económico 2008 Informe PISA 2006. Competencias Científicas para el Mundo del Mañana (Madrid: Santillana)spa
dcterms.referencesOrganización para la Cooperación y el Desarrollo Económico 2006 Evaluación de la Competencia Científica, Lectora y Matemática: Un Marco Teórico para PISA 2006 (Madrid: INECSE/MEC)spa
dcterms.referencesGarcía-Ruíz M, Sánchez B 2006 Las actitudes relacionadas con las ciencias naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de primaria Perfiles Educativos 28(114) 61spa
dcterms.referencesGarritz A 2009 La afectividad en la enseñanza de la ciencia Educación Química 20(Supl. 1) 212spa
dcterms.referencesOjeda E, Delgado C, Ascanio A, Pérez M E 2011 Emociones: su impacto en la modificación de concepciones de docentes en formación en educación integral del Instituto Pedagógico de Caracas Revista de Investigación 35(74) 139spa
dcterms.referencesCervantes R D, Reséndiz E, Correa S 2019 Análisis de los componentes actitudinales hacia la ciencia en maestros participantes en el programa de enseñanza de la ciencia Innovación en Enfoques de Contextos Escolarizados ed Reséndiz E, Cappello H M, García H M (Ciudad de México: Colofón)spa
dcterms.referencesRuiz F J 2007 Modelos didácticos para la enseñanza de las ciencias naturales Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 3(2) 41spa
dcterms.referencesSolbes J, Montserrat R, Furió C 2007 Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (21) 91spa
dcterms.referencesTorres M 2010 La enseñanza tradicional de las ciencias versus las nuevas tendencias educativas Revista Electrónica Educare 14(1) 131spa
dcterms.referencesJurado F 2019 Retos para la transición entre la educación media, la educación posmedia y la educación superior Ruta Maestra 27 136spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales (Bogotá: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesParra H, Santos R 2014 Actitud de los Estudiantes Hacia el Aprendizaje de la Física en el Tercer Año de Educación Media General. Caso: Unidad Educativa Casa Don Bosco del Municipio Naguanagua. Año Escolar 2013-2014 (Naguanagua: Universidad de Carabobo)spa
dcterms.referencesTecpan S, Zavala G 2015 Actitudes de profesores de Física de secundaria sobre ciencia, tecnología y sociedad Lat. Am. J. Phys. Educ. 9(1) S1202:1spa
dcterms.referencesGómez A G 2011 Las Actitudes Hacia la Clase de Física del Estudiantado de Secundaria; un Estudio Exploratorio Descriptivo en Instituciones Educativas de Santiago y Concepción (Concepción: Universidad de Concepción)spa
dcterms.referencesBoixaderas N, De la Vila J,Sanmartí N 1990 Test de Actitudes Relacionadas con la Asignatura de Física y Química (Barcelona: Universidad Autonoma de Barcelona)spa
dcterms.referencesMunoz D, Quintanilla M R, Manzanilla M A 2019 Construcción y validación preliminar de un instrumento de evaluación de actitudes hacia la clase de química para estudiantes de educación secundaria Educación Química 30(1) 121spa
dcterms.referencesHernández R, Fernández, C Baptista M P 2010 Metodología de la Investigación (México; Mc Graw Hill)spa
dcterms.referencesPinto F 2015 Un estudio de las actitudes hacia la física de los estudiantes cursantes del quinto año de educación media general mención ciencias de los liceos públicos y privados municipio Naguanagua ARJÉ Revista de Postgrado FACE-UC 9(16) 103spa
dcterms.referencesArandia E, Zuza K, Guisasola J 2016 Actitudes y motivaciones de los estudiantes de ciencias en Bachillerato y Universidad hacia el aprendizaje de la Física Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13(3) 558spa
dcterms.referencesGuevara J C 2018 Actitudes de los estudiantes universitarios hacia el aprendizaje de la física Anales Científicos 79(1) 1spa
dcterms.referencesTorres N, Bolívar A, Solbes J, Parada M 2018 Percepciones de estudiantes universitarios sobre su formación en física en educación secundaria Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica 21(2) 599spa
dcterms.referencesZeballos R M A 2019 Estudio de las Actitudes Hacia la Física y su Relación con el Rendimiento Académico de los Estudiantes de las Escuelas Profesionales de Ingenierías, Física y Facultad de Educación de la UNSA, 2017 (Arequipa: Universidad Nacional de San Agustín)spa
dcterms.referencesPrada R, Hernández C A, Gamboa A A 2021 Active learning, and knowledge in physics: a reading from classroom work Journal of Physics: Conference Series 1981(1) 012007:1spa
dcterms.referencesSantana J L 2018 Ganancia en el aprendizaje del concepto de fuerza y cambio en las actitudes hacia la física en estudiantes de la escuela preparatoria de Tonalá Ciencia UAT 13(1) 65spa
dc.relation.citationissue2118spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2021spa
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.subject.proposalEmploymenteng
dc.subject.proposalColombiaeng
dc.subject.proposalColombianseng
dc.subject.proposalEducational institutionseng
dc.subject.proposalHigh school studentseng
dc.subject.proposalHigher Schooleng
dc.subject.proposalLearning processeng
dc.subject.proposalLikert scaleeng
dc.subject.proposalResearch designseng
dc.subject.proposalScience educationeng
dc.subject.proposalStudentseng
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

© Copyright 2021 Elsevier B.V., All rights reserved.
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como © Copyright 2021 Elsevier B.V., All rights reserved.