Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorHERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
dc.contributor.authorluna, henry
dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.date.accessioned2021-11-02T16:26:50Z
dc.date.available2021-11-02T16:26:50Z
dc.date.issued2020-12-01
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/600
dc.description.abstractThis research seeks to analyze the degree of promotion and development of scientific competences based on the document Basic Standards of Competences in Natural Sciences proposed by the Ministerio de Educación Nacional, Colombia, specifically the competences associated with Physics. To this end, a twenty-item questionnaire is designed with a dichotomous response scale. The reliability analysis showed that the proposed scale had a good internal consistency regarding the measurement of scientific competences. The research adopts a quantitative descriptive approach based on the processing of data provided by 87 students from a private educational institution with emphasis on natural sciences in the city of San José de Cúcuta and enrolled between the ninth and eleventh grades. The results identify as a weakness in the teaching process, that teachers do not promote the use and articulation of diverse registers of semiotic representation of a set of data, a situation that limits the process of reasoning and resolution of problematic situations in everyday scenarios where the concepts of physics are present. Likewise, it was observed as a strength that teachers promote attitudinal skills in their students based on mutual respect, cooperative work and good communication. This type of research expands the knowledge that is available on the process of developing scientific competencies in the courses prior to entering higher education, so it is suggested to replicate this research process in students from different social contexts in order to improve the robustness of the questionnaire and provide valuable information to educational institutions on the design of improvement plans.eng
dc.format.extent7 Páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6588, 2020 vol:1702 fasc: págs: 1 - 6, DOI:10.1088/1742-6596/1702/1/012023
dc.rightsEsta obra está bajo una licencia Creative Commons Attribution 3.0 licence.spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1702/1/012023spa
dc.titleScientific competencies around the study of physics in secondary school students. A review of knowledgeeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesCoronado M and Arteta J 2015 Competencias científicas que propician docentes de ciencias naturales Zona Próxima 23 131-144spa
dcterms.referencesChona G et al. 2006 ¿Qué competencias científicas desarrollamos en el aula? Tecné, Episteme y Didaxis: TED 20 62-79spa
dcterms.referencesMellado V 2003 Cambio didáctico del profesorado de ciencias experimentales y filosofía de la ciencia Enseñanza de las Ciencias 21(3) 343-358spa
dcterms.referencesCastro A, Ramírez R 2013 Enseñanza de las ciencias naturales para el desarrollo de competencias científicas Amazonia Investiga 2(3) 30-53spa
dcterms.referencesWieman C, Perkins K 2005 Transforming physics education Physics Today 58(11) 36-60spa
dcterms.referencesHernández-Sampieri R et al 2014 Metodología de la Investigación (México: McGraw-Hill Interamericana)spa
dcterms.referencesMartín M 2004 Diseño y validación de cuestionarios Matronas Profesión 5(17) 23-29spa
dcterms.referencesGarcía M, Dell’Oro G 2001 Algunas dificultades en torno a las leyes de Newton: una experiencia con maestros Revista Iberoamericana de Educación 1-12spa
dcterms.referencesBartolomé M 2004 Diálogo entre las diferencias: aportes de la educación crítica a la formación de sujetos democráticos Anuario Pedagógico 8 35-62spa
dcterms.referencesRamírez I et al. 2008 El Estudio de Casos Como Método Científico de Investigación en la Escuela (La Habana: Editorial Pueblo y Educación)spa
dcterms.referencesDuval R 2017 Understanding The Mathematical Way of Thinking - the Registers of Semiotic Representations (Switzerland: Springer International Publishing)spa
dcterms.referencesFont V et al. 2007 An onto-semiotic approach to representations in mathematics education For the Learning of Mathematics 27(2) 1-7spa
dcterms.referencesD’Amore B, Fandiño M 2007 How the sense of mathematical objects changes when their semiotic representations undergo treatment and conversion La Matematica e la sua Didattica 21(1) 87-92spa
dcterms.referencesHitt F 1998 The role of the semiotic representations in the learning of mathematics Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics 18(3) 23-28spa
dcterms.referencesPrada-Núñez R et al. 2016 Comprensión de la noción de función y la articulación de los registros semióticos que la representan entre estudiantes que ingresan a un programa de ingeniería Revista Científica 25 188- 205spa
dcterms.referencesPrada-Nuñez R, Hernández-Suárez C 2014 De la gráfica a la ecuación, la articulación de los dos registros Ecomatemático 5(1) 49-59spa
dcterms.referencesPrada-Núñez R et al. 2017 Semiotic Representation of the notion of function: Conceptions of Students who pass from High School to College Revista Panorama 11(20) 33-44spa
dcterms.referencesPrada R et al. 2017 Representaciones semióticas alrededor del concepto de función en estudiantes de ingeniería Góndola Enseñanza Aprendrendizaje de las Ciencias 12(2) 14-31spa
dcterms.referencesHernandez-Suarez C et al. 2017 Obstáculos epistemológicos sobre los conceptos de límite y continuidad en cursos de cálculo diferencial en programas de ingeniería Revista Perspectivas 2(2) 73-83spa
dcterms.referencesCelina H, Campo A 2005 Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach Revista Colombiana de Psiquiatría 34(4) 572-580spa
dcterms.referencesStreiner D L 2003 Starting at the beginning: an introduction to coefficient alpha and internal consistency Journal of Personality Assessment 80 99-103spa
dcterms.referencesPérez E, Medrano L 2010 Análisis factorial exploratorio: bases conceptuales y metodológicas Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento 2(1) 58-66spa
dcterms.referencesFerrando P, Anguiano-Carrasco C 2010 El análisis factorial como técnica de investigación en psicología Papeles del Psicólogo 31(1) 18-33spa
dcterms.referencesPardo A et al. 2019 La enseñanza de mecánica de fluidos en básica secundaria mediante la experimentación Revista Científica Número Especial 96-109spa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1088/1742-6596/1702/1/012023
dc.relation.citationeditionVol. 1702 No. (2020)spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationissue(2020)spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1702spa
dc.relation.citesC A Hernández-Suárez et al 2020 J. Phys.: Conf. Ser. 1702 012023
dc.relation.ispartofjournalRevista Espaciosspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Esta obra está bajo una licencia  Creative Commons Attribution 3.0 licence.
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Esta obra está bajo una licencia Creative Commons Attribution 3.0 licence.