Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPaz Montes, Luisa Stella
dc.contributor.authorHERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
dc.contributor.authorPaz Montes, Luisa Stella
dc.date.accessioned2021-10-21T01:12:50Z
dc.date.available2021-10-21T01:12:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/367
dc.description.abstractThis research aimed to analyze the evolution of the algebraic error in the evaluation processes of mathematics and physics in engineering students, of the Universidad de Pamplona, Villa del Rosario, Colombia. Theoretically, it was based on a typology of errors. The methodology was descriptive quantitative study. The sample consisted of 77 students from engineering programs. The instruments were a Likert scale and a test of knowledge in mathematics and physics involving algebraic arithmetic operations. The results show that 9 errors were replicated in the students of the three subjects evaluated. The most frequent errors were errors when performing algebraic arithmetic operations followed by incorrect own procedures and invalid inferences and errors in the additive resolution of the potency of an unfinished binomial and procedure. In conclusion, it can be said that the same errors appear in the three subjects although it is believed that with the passing of the semesters and the training of the students they should disappear when they finish their academic program.eng
dc.format.extent7 Páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series,Vol. 1645. No.(2020)
dc.rightsEsta obra está bajo una Licencia Content from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence.eng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1645/1/012016/metaspa
dc.titleEvolution of the algebraic error in the evaluation processes mathematics and physics in engineering studentseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesHernández C, Prada R, Gamboa A 2017 Conocimiento y uso del lenguaje matemático en la formación inicial de docentes en matemáticas Revista de Investigación Desarrollo e Innovación 7 287-299spa
dcterms.referencesGodino J D, Font V 2003 Razonamiento Algebraico y su Didáctica para Maestros (Granada: Universidad de Granada)spa
dcterms.referencesMoreno P, Moreno J 2019 Dimensiones de la práctica evaluativa en la educación superior Colombiana Cienciamatria 5 98-124spa
dcterms.referencesSalinas B, Cotillas C 2007 La Evaluación de los Estudiantes en la Educación Superior (Valencia: Universitat de València)spa
dcterms.referencesBujan K, Rekalde I, Aramendi P 2011 La Evaluación de Competencias en la Educación Superior (Bogotá: Ediciones de la U)spa
dcterms.referencesAllen D 2004 La Evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes: Una Herramienta para el Desarrollo Profesional (Buenos Aires: Paidós)spa
dcterms.referencesCastillo S, Cabrerizo J 2010 Evaluación Educativa de Aprendizajes y Competencias (Madrid: Pearson Education)spa
dcterms.referencesVelásquez S, Celis J, Hernández C 2017 Evaluación contextualizada como estrategia docente para potenciar el desarrollo de competencias matemáticas en Pruebas Saber Ecomatematico 8 33-37spa
dcterms.referencesGuerrero J, Castillo E, Chamorro H, Izasa G 2013 El error como oportunidad de aprendizaje desde la diversidad en las prácticas evaluativas Plumilla Educativa 12 361-381spa
dcterms.referencesDel Puerto S, Minnaard C, Seminara S 2004 Análisis de los errores: una valiosa fuente de información acerca del aprendizaje de las Matemáticas Revista Iberoamericana de Educación 38 1-13spa
dcterms.referencesSocas M, Palarea M 1997 Las fuentes de significado, los sistemas de representación y errores en el álgebra escolar Uno: Revista de Didáctica de las Matemáticas 14 7-24spa
dcterms.referencesSanmartí N 2007 10 Ideas Clave: Evaluar para Aprender (Barcelona: Editorial GRAÓ)spa
dcterms.referencesGarcía J 2010 Análisis de Errores y Dificultades en la Resolución de Tareas Algebraicas por Alumnos de Primer Ingreso en Nivel Licenciatura (Granada: Universidad de Granada)spa
dcterms.referencesDavis R B 1984 Learning Mathematics: The Cognitive Science Approach to Mathematics Education (New Jersey: Ablex Publishing Corporation)spa
dcterms.referencesRadatz H 1979 Error analysis in mathematics education Journal for Research in Mathematics Education 10 163-172spa
dcterms.referencesRadatz H 1980 Student ́s errors in the mathematics learning process: A survey For the Learning of Mathematics 1(1) 16-20spa
dcterms.referencesMovshovitz-Hadar N, Zaslavsky O, Inbar S 1987 An empirical classification model for errors in high school mathematics Journal for Research in Mathematics Education 18 3-14spa
dcterms.referencesEsteley C, Villarreal M 1996 Análisis y categorización de Errores en Matemática Revista de Educación Matemática 11(1) 16-35spa
dcterms.referencesRico L 1995 Errores y dificultades en el aprendizaje de las matemáticas Educación Matemática. Errores y Dificultades de los Estudiantes. Resolución de Problemas. Evaluación. Historia ed Kilpatrick J, Rico L, Gómez P (Bogotá: Universidad de los Andes) pp 69-108spa
dcterms.referencesSocas M 1997 Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria La Educación Matemática en la Enseñanza Eecundaria ed Rico L (Barcelona: Horsori Editorial) pp 125-154spa
dcterms.referencesAstolfi J P 1999 El “Error”, un Medio para Enseñar (Sevilla: Díada Editora)spa
dcterms.referencesDiaz A, Hernández C A, Paz L E 2019 Errors and difficulties in solving algebraic procedures in secondary school students Journal of Physics: Conference Series 1408 012010:1-7spa
dcterms.referencesCarrera B, Mazzarella C 2001 Vygotsky: enfoque sociocultural Educere 5 41-44spa
dcterms.referencesGarcía M 2012 Representaciones Sociales Sobre la Sexualidad en Estudiantes de Formación Docente del Instituto Pedagógico Gervasio Rubio (Rubio: Universidad Pedagógica Experimental Libertador)spa
dcterms.referencesCastorina J A 2003 Representaciones Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (Barcelona: Gedisa)spa
dcterms.referencesNovak J D, Gowin D B 1988 Aprendiendo a Aprender (Barcelona: Ediciones Martínez Roca)spa
dcterms.referencesPorlán R, Martin A 2000 El Diario del Profesor: Un Recurso para la Investigación en el Aula (Sevilla: Diada Editora)spa
dcterms.referencesAusubel D, Novak J, Hanesian H 1978 Educational Psychology: A Cognitive View (New York: Holt, Rinehart and Winston)spa
dcterms.referencesHernández R 2016 Errores matemáticos en el conocimiento procedimental al resolver problemas de superficies cuadráticas Revista Logos, Ciencia & Tecnología 8 67-76spa
dcterms.referencesEsquinas A M 2009 Dificultades de Aprendizaje del Lenguaje Algebraico: Del símbolo a la Formalización Algebraica: Aplicación a la Práctica Docente (Madrid: Universidad Complutense de Madrid)spa
dcterms.referencesSerres Y 2011 Iniciación del aprendizaje del álgebra y sus consecuencias para la enseñanza Sapiens Revista Universitaria de Investigación 12 122-142spa
dcterms.referencesCardoso E, Hernández A, Cerecedo T 2007 La didáctica de las matemáticas en el gobierno de Vicente Fox Quesada La Educación Básica en México Después de la Alternancia ed Martinez Nolasco M (México: Plaza y Valdés Editores) pp 151-174spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1088/1742-6596/1645/1/012016
dc.relation.citationeditionVol. 1645. No. (2020)spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationissue(2020)spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1645spa
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Esta obra está bajo una Licencia Content from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence.
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Esta obra está bajo una Licencia Content from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence.