Mostrar el registro sencillo del ítem
Evolution of the algebraic error in the evaluation processes mathematics and physics in engineering students
dc.contributor.author | Paz Montes, Luisa Stella | |
dc.contributor.author | HERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO | |
dc.contributor.author | Paz Montes, Luisa Stella | |
dc.date.accessioned | 2021-10-21T01:12:50Z | |
dc.date.available | 2021-10-21T01:12:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/367 | |
dc.description.abstract | This research aimed to analyze the evolution of the algebraic error in the evaluation processes of mathematics and physics in engineering students, of the Universidad de Pamplona, Villa del Rosario, Colombia. Theoretically, it was based on a typology of errors. The methodology was descriptive quantitative study. The sample consisted of 77 students from engineering programs. The instruments were a Likert scale and a test of knowledge in mathematics and physics involving algebraic arithmetic operations. The results show that 9 errors were replicated in the students of the three subjects evaluated. The most frequent errors were errors when performing algebraic arithmetic operations followed by incorrect own procedures and invalid inferences and errors in the additive resolution of the potency of an unfinished binomial and procedure. In conclusion, it can be said that the same errors appear in the three subjects although it is believed that with the passing of the semesters and the training of the students they should disappear when they finish their academic program. | eng |
dc.format.extent | 7 Páginas | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series,Vol. 1645. No.(2020) | |
dc.rights | Esta obra está bajo una Licencia Content from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence. | eng |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1645/1/012016/meta | spa |
dc.title | Evolution of the algebraic error in the evaluation processes mathematics and physics in engineering students | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Hernández C, Prada R, Gamboa A 2017 Conocimiento y uso del lenguaje matemático en la formación inicial de docentes en matemáticas Revista de Investigación Desarrollo e Innovación 7 287-299 | spa |
dcterms.references | Godino J D, Font V 2003 Razonamiento Algebraico y su Didáctica para Maestros (Granada: Universidad de Granada) | spa |
dcterms.references | Moreno P, Moreno J 2019 Dimensiones de la práctica evaluativa en la educación superior Colombiana Cienciamatria 5 98-124 | spa |
dcterms.references | Salinas B, Cotillas C 2007 La Evaluación de los Estudiantes en la Educación Superior (Valencia: Universitat de València) | spa |
dcterms.references | Bujan K, Rekalde I, Aramendi P 2011 La Evaluación de Competencias en la Educación Superior (Bogotá: Ediciones de la U) | spa |
dcterms.references | Allen D 2004 La Evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes: Una Herramienta para el Desarrollo Profesional (Buenos Aires: Paidós) | spa |
dcterms.references | Castillo S, Cabrerizo J 2010 Evaluación Educativa de Aprendizajes y Competencias (Madrid: Pearson Education) | spa |
dcterms.references | Velásquez S, Celis J, Hernández C 2017 Evaluación contextualizada como estrategia docente para potenciar el desarrollo de competencias matemáticas en Pruebas Saber Ecomatematico 8 33-37 | spa |
dcterms.references | Guerrero J, Castillo E, Chamorro H, Izasa G 2013 El error como oportunidad de aprendizaje desde la diversidad en las prácticas evaluativas Plumilla Educativa 12 361-381 | spa |
dcterms.references | Del Puerto S, Minnaard C, Seminara S 2004 Análisis de los errores: una valiosa fuente de información acerca del aprendizaje de las Matemáticas Revista Iberoamericana de Educación 38 1-13 | spa |
dcterms.references | Socas M, Palarea M 1997 Las fuentes de significado, los sistemas de representación y errores en el álgebra escolar Uno: Revista de Didáctica de las Matemáticas 14 7-24 | spa |
dcterms.references | Sanmartí N 2007 10 Ideas Clave: Evaluar para Aprender (Barcelona: Editorial GRAÓ) | spa |
dcterms.references | García J 2010 Análisis de Errores y Dificultades en la Resolución de Tareas Algebraicas por Alumnos de Primer Ingreso en Nivel Licenciatura (Granada: Universidad de Granada) | spa |
dcterms.references | Davis R B 1984 Learning Mathematics: The Cognitive Science Approach to Mathematics Education (New Jersey: Ablex Publishing Corporation) | spa |
dcterms.references | Radatz H 1979 Error analysis in mathematics education Journal for Research in Mathematics Education 10 163-172 | spa |
dcterms.references | Radatz H 1980 Student ́s errors in the mathematics learning process: A survey For the Learning of Mathematics 1(1) 16-20 | spa |
dcterms.references | Movshovitz-Hadar N, Zaslavsky O, Inbar S 1987 An empirical classification model for errors in high school mathematics Journal for Research in Mathematics Education 18 3-14 | spa |
dcterms.references | Esteley C, Villarreal M 1996 Análisis y categorización de Errores en Matemática Revista de Educación Matemática 11(1) 16-35 | spa |
dcterms.references | Rico L 1995 Errores y dificultades en el aprendizaje de las matemáticas Educación Matemática. Errores y Dificultades de los Estudiantes. Resolución de Problemas. Evaluación. Historia ed Kilpatrick J, Rico L, Gómez P (Bogotá: Universidad de los Andes) pp 69-108 | spa |
dcterms.references | Socas M 1997 Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria La Educación Matemática en la Enseñanza Eecundaria ed Rico L (Barcelona: Horsori Editorial) pp 125-154 | spa |
dcterms.references | Astolfi J P 1999 El “Error”, un Medio para Enseñar (Sevilla: Díada Editora) | spa |
dcterms.references | Diaz A, Hernández C A, Paz L E 2019 Errors and difficulties in solving algebraic procedures in secondary school students Journal of Physics: Conference Series 1408 012010:1-7 | spa |
dcterms.references | Carrera B, Mazzarella C 2001 Vygotsky: enfoque sociocultural Educere 5 41-44 | spa |
dcterms.references | García M 2012 Representaciones Sociales Sobre la Sexualidad en Estudiantes de Formación Docente del Instituto Pedagógico Gervasio Rubio (Rubio: Universidad Pedagógica Experimental Libertador) | spa |
dcterms.references | Castorina J A 2003 Representaciones Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (Barcelona: Gedisa) | spa |
dcterms.references | Novak J D, Gowin D B 1988 Aprendiendo a Aprender (Barcelona: Ediciones Martínez Roca) | spa |
dcterms.references | Porlán R, Martin A 2000 El Diario del Profesor: Un Recurso para la Investigación en el Aula (Sevilla: Diada Editora) | spa |
dcterms.references | Ausubel D, Novak J, Hanesian H 1978 Educational Psychology: A Cognitive View (New York: Holt, Rinehart and Winston) | spa |
dcterms.references | Hernández R 2016 Errores matemáticos en el conocimiento procedimental al resolver problemas de superficies cuadráticas Revista Logos, Ciencia & Tecnología 8 67-76 | spa |
dcterms.references | Esquinas A M 2009 Dificultades de Aprendizaje del Lenguaje Algebraico: Del símbolo a la Formalización Algebraica: Aplicación a la Práctica Docente (Madrid: Universidad Complutense de Madrid) | spa |
dcterms.references | Serres Y 2011 Iniciación del aprendizaje del álgebra y sus consecuencias para la enseñanza Sapiens Revista Universitaria de Investigación 12 122-142 | spa |
dcterms.references | Cardoso E, Hernández A, Cerecedo T 2007 La didáctica de las matemáticas en el gobierno de Vicente Fox Quesada La Educación Básica en México Después de la Alternancia ed Martinez Nolasco M (México: Plaza y Valdés Editores) pp 151-174 | spa |
dc.contributor.corporatename | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1088/1742-6596/1645/1/012016 | |
dc.relation.citationedition | Vol. 1645. No. (2020) | spa |
dc.relation.citationendpage | 7 | spa |
dc.relation.citationissue | (2020) | spa |
dc.relation.citationstartpage | 1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 1645 | spa |
dc.relation.ispartofjournal | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |