Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPrada Nuñez, Raul
dc.contributor.authorHERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
dc.contributor.authorFernández, R
dc.date.accessioned2021-11-24T01:05:51Z
dc.date.available2021-11-24T01:05:51Z
dc.date.issued2020-06-16
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1328
dc.description.abstractThis research implemented a model of structural equations aimed at determining the possible causal relationship between the mathematical processes mentioned in the national teachers council mathematics and academic performance in mathematics. The level of development of the mathematical processes promoted by the teacher was analyzed, in students of the fourth to seventh grades of basic education in three public educational institutions of the San José de Cúcuta, Colombia, characterized by obtaining levels of performance (respectively) in the Saber 11 tests of 2018. The sample size was 400 students enrolled in 2019. A questionnaire was proposed and validated that included sociodemographic information of students and then determined the presence and development of the various mathematical processes in classroom work. The results highlight that, of the five mathematical processes, reasoning, representation and problem solving are presented as determining variables of academic performance in students, while the processes of communication and connections are little work in the classroom by teachers. From the results obtained arises as future research, determine what teachers understand by mathematical problems? How do you promote problem solving in the classroom?eng
dc.format.extent7 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1514 fasc: págs: 1 - 7
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1514/1/012025spa
dc.titleAcademic performance and mathematical processes under a causal model. Correlations found in three public institutionseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesGarcía F 2004 La relación ciencia y tecnología en la sociedad actual. Análisis de algunos criterios y valores epistemológicos y tecnológicos y su influencia dentro del marco social Argumentos de Razón Técnica 7 105spa
dcterms.referencesDuque P, Vallejo S and Rodríguez J 2013 Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico (Manizales: Universidad de Manizales)spa
dcterms.referencesCortés C 2017 Estrategias de enseñanza y aprendizaje en estudiantes con bajo rendimiento académico de 4 (Medellín: Institución Universitaria Tecnológico de Antioquia)spa
dcterms.referencesPabón L 2009 Análisis de la práctica pedagógica de los docentes de matemáticas de los grados 4º y 5º de primaria de la Institución Educativa Distrital Restrepo Millán (Bogotá: Universidad de la Salle)spa
dcterms.referencesFlórez L y Betancur M 2015 Prácticas pedagógicas de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en el Colegio Eugenia Ravasco en los grados evaluados por el ICFES en las pruebas Saber (Manizales: Universidad Católica de Manizales)spa
dcterms.referencesBarragán D 2012 La práctica pedagógica: Pensar más allá de las técnicas Práctica Pedagógica: Perspectivas Teóricas ed Comp Barragán D, Gamboa A and Urbina J (Bogotá: Ecoe Ediciones)spa
dcterms.referencesNational Council of Teachers of Mathematics 2000 Principles and Standards for School Mathematics (Reston: National Council of Teachers of Mathematics)spa
dcterms.referencesMedina Y, Ojeda M, Parra A and Ruiz A 2018 Transformaciones en la práctica pedagógica de docentes de primaria asociadas a la resolución de problemas de las matemáticas escolares (Bogotá: Universidad de la Sabana)spa
dcterms.referencesEdel R 2003 El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo REICE Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 1(1) 16spa
dcterms.referencesLópez-Quijano G 2014 La enseñanza de las matemáticas, un reto para los maestros del siglo XXI Praxis Pedagógica 14 55spa
dcterms.referencesOviedo H C and Arias A C 2005 Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach Revista Colombiana de Psiquiatría 34 572spa
dcterms.referencesPérez-Tejada H 1998 Estadística para las Ciencias Sociales, del Comportamiento y de la Salud (México: Cengage Learning)spa
dcterms.referencesAguayo C M, Monge L 2007 Como realizar paso a paso un contraste de hipótesis con SPSS para Windows: (III) Relación o asociación del análisis de la dependencia (o no) entre dos variables cuantitativas. Correlación y regresión lineal simple (Huelva: Fundación Andaluza Beturia para la Investigación en Salud)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 1998 Serie Lineamientos Curriculares: Matemáticas (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2003 Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Potenciar el Pensamiento Matemático: ¡Un Reto Escolar! (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2016 Derechos básicos de aprendizaje Matemáticas V2 (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesFernández J M 2004 Interdisciplinariedad en ciencias sociales: perspectivas abiertas por la obra de Pierre Bourdieu Cuadernos de Trabajo Social 17 169spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1514/1/012025
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 1514, 012025 (2020)spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1514spa
dc.relation.citesPrada, R., Fernández, R. y Hernández, C. A. (2020). Academic performance and mathematical processes under a causal model. Correlations found in three public institutions. Journal of Physics: Conference Series, 1514, Artículo 012025. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1514/1/012025
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem