Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorRojas Suárez, Jhan Piero
dc.contributor.authorGALLARDO PÉREZ, HENRY DE JESÚS
dc.contributor.authorDíaz, D
dc.date.accessioned2021-11-14T16:33:49Z
dc.date.available2021-11-14T16:33:49Z
dc.date.issued2020-11-05
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/970
dc.description.abstractThe present research project seeks to identify an application of didactic engineering in the teaching and learning processes of mathematics and physics through a pedagogical strategy in a group of 24 ninth grade students from a public educational institution located in the municipality of Tibú, Norte de Santander, Colombia, in order to determine the degree of appropriation of the concepts associated with mathematical physical thinking. Three didactic sequences were designed and applied, based on the theories of didactic situations and semiotic representations, to later determine their effect on the learning process, which showed better results in the communication competence, but the reasoning and problem-solving competences still show difficulties in the students. Therefore, it is concluded that the work in the classroom should be strengthened with the implementation of didactic sequences with clear objectives and that enhance these two processes of mathematics and physics.eng
dc.format.extent6 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1671 fasc: N/A págs: 1 - 6
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1671/1/012017spa
dc.titleEngineering education in the development of physical thinkingeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesOsses S, Jaramillo S 2008 Metacognición: un camino para aprender a aprender Estudios Pedagógicos 34(1) 187spa
dcterms.referencesMoreira M 2014 Enseñanza de la física: aprendizaje significativo, aprendizaje mecánico y criticidad Revista de Enseñanza de la Física 26(1) 45spa
dcterms.referencesVelez E Schiefelbein E, Valenzuela J 1994 Factores que afectan el rendimiento académico en la educación primaria Revista Latinoamericana de Innovaciones Educativas 17 29spa
dcterms.referencesPrada R, Hernández C, Jaimes L 2017 Representación semiótica de la noción de función: concepciones de los estudiantes que transitan del Colegio a la Universidad Panorama 11(20) 34spa
dcterms.referencesSolano N, Prada R, Fernández R 2018 Beliefs towards mathematics in elementary education teachers Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education 1(3) 329spa
dcterms.referencesHernández M, Ramírez N, López S, Macías D 2015 Relación entre ansiedad, desempeño y riesgo de deserción en aspirantes a bachillerato Psychologia 9(1) 45spa
dcterms.referencesMorales L, Mazzitelli C, Olivera A 2015 La enseñanza y el aprendizaje de la física y de la química en el nivel secundario desde la opinión de estudiantes Revista Electrónica de Investigación en Educación y Ciencias 10(2) 11spa
dcterms.referencesFernández R, Hernández C, Prada R, Ramirez P 2018 Dominio afectivo y prácticas pedagógicas de docentes de Matemáticas Revista Espacios 39(23) 25spa
dcterms.referencesJurado F 2009 El enfoque sobre competencias: una perspectiva crítica para la educación Revista Complutense de Educación 20(2) 343spa
dcterms.referencesHernández R, Fernández C, Baptista M 2014 Metodología de la Investigación, 6 edición (México: McGraw-Hill)spa
dcterms.referencesHurtado J 2000 Metodología de la Investigación Guía para la Comprensión Holística de la Ciencia (Caracas: Sypal)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2010 Manual de Implementación Escuela Nueva (Bogotá: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesRamírez M 2009 Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas de Guy Brousseau Educación Matemática 21(2) 181spa
dcterms.referencesRomero A, Aguilar Y 2013 La experimentación y el Desarrollo del Pensamiento Físico. Un Análisis Histórico y Epistemológico con Fines Didácticos (Medellín: Universidad de Antioquia)spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1671/1/012017
dc.publisher.placeArmenia, Colombiaspa
dc.relation.citationeditionVol. 1671, 012017 (2020)spa
dc.relation.citationendpage6spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1671spa
dc.relation.citesD Díaz Arenas et al 2020 J. Phys.: Conf. Ser. 1671 012017
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem