Mostrar el registro sencillo del ítem
Real teaching situations to encourage the learning of fractions from physics
dc.contributor.author | GALLARDO PÉREZ, HENRY DE JESÚS | |
dc.contributor.author | Galvis Burgos, M I | |
dc.contributor.author | Villamizar Jaimes, D | |
dc.date.accessioned | 2021-11-09T13:59:17Z | |
dc.date.available | 2021-11-09T13:59:17Z | |
dc.date.issued | 2020-09-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/793 | |
dc.description.abstract | The research aims to implement real didactic situations for learning fractions and physics in students from educational institutions in "San José de Cúcuta, Norte de Santander, Colombia". From the theoretical point of view, it starts from one of the ideas that have been emerging in recent times regarding the teaching of physics, such as the development of physical-mathematical thinking by inserting the paradigm of didactic situations into the educational environment. The research is part of a field study, quasi-experimental with self-control. The treatment plan was organized in five didactic situations on theoretical and practical aspects of physics. The results of the pretest reflect deficiencies in the use of mathematical contents associated to the description of physical phenomena in the population under study, which allowed the design and implementation of a pedagogical intervention plan. The post-test showed an increase in the execution of mathematical models in the application to physical phenomena, which inferred the effectiveness of the intervention plan, whose activities allowed innovation in the classroom to achieve the students' attention. It is concluded that the didactic proposal was an enriching experience with the active participation of the students. | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series | |
dc.rights | Content from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltd | eng |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1645/1/012018/meta | spa |
dc.title | Real teaching situations to encourage the learning of fractions from physics | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Brousseau G 2007 Iniciación al Estudio de la Teoría de las Situaciones Didácticas (Buenos Aires: Editorial Zorzal) | spa |
dcterms.references | Romero A and Aguilar Y 2013 La Experimentación y el Desarrollo del Pensamiento Físico. Un Análisis Histórico y Epistemológico con Fines Didácticos (Medellín: Universidad de Antioquia) | spa |
dcterms.references | Coll C 2000 Aprendizaje Escolar y Construcción del Conocimiento (Madrid: Paidós) | spa |
dcterms.references | Porlán R 1995 Constructivismo y Escuela (Sevilla: Díada Editora S.L.) | spa |
dcterms.references | Jiménez A and Sánchez D 2018 Enseñando matemáticas con situaciones a-didácticas Revista Boletín REDIPE 7 133 | spa |
dcterms.references | Brosseau G 2000 Educación y didáctica de las matemáticas Educación Matemática 12 5 | spa |
dcterms.references | Ibáñez Bernal C 2007 Un análisis crítico del modelo del triángulo pedagógico. Una propuesta alternativa Revista Mexicana de Investigación Educativa 12 435 | spa |
dcterms.references | Díaz-Barriga A 2013 TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica Revista Iberoamericana de Educación Superior 4 3 | spa |
dcterms.references | De Zubiría J 2006 Los Modelos Pedagógicos. Hacia una Pedagogía Dialogante (Bogotá: Magisterio) | spa |
dcterms.references | León G L 2014 Aproximaciones a la mediación pedagógica Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior 5 136 | spa |
dcterms.references | Carretero M 1998 Constructivismo y Educación (México: Progreso) | spa |
dcterms.references | Coll C 1991 Psicología y Currículo (Barcelona: Paidós) | spa |
dcterms.references | Hernández R Fernández C and Baptista M 2014 Metodología de la Investigación, 6 edición (México: MCGraw-Hill) | spa |
dcterms.references | López R 2015 Influencia del Razonamiento Matemático en las Estructuras Administrativas (Palmira: Universidad Nacional de Colombia) | spa |
dcterms.references | Niño A and Raad Y 2018 Interpretación de la Fracción como Relación Parte-Todo en Contextos Continuos y Discretos, a Partir de la Implementación de una Secuencia Didáctica que Privilegia la Competencia Comunicativa (Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana) | spa |
dcterms.references | Jiménez A, Limas L and Alarcón J 2016 Prácticas pedagógicas matemáticas de profesores de una institución educativa de enseñanza básica y media Praxis & Saber 7 127 | spa |
dcterms.references | Mason J, Burton L and Stacey K 1992 Pensar Matemáticamente (Barcelona: Labor) | spa |
dcterms.references | Polya G 1992 Cómo Plantear y Resolver Problemas (México: Trillas) | spa |
dcterms.references | Godino J 2004 Didáctica de las Matemáticas para Maestros (Granada: GAMI, S. L.) | spa |
dcterms.references | Lerner D and Sadovsky P 1997 Didáctica de las Matemáticas: Aportes y Reflexiones (Buenos Aires: Editorial Paidós Educador) El sistema de numeración: un problema didáctico 95-184 | spa |
dcterms.references | Castro E 2015 Significado de las Fracciones en las Matemáticas Escolares y Formación Inicial de Maestros (Granada: Universidad de Granada) | spa |
dcterms.references | Resnick L and Ford W 1990 La Enseñanza de las Matemáticas y sus Fundamentos Psicológicos (Barcelona: Paidós-MEC) | spa |
dcterms.references | Esquinas A 2009 Dificultades de Aprendizaje del Lenguaje Algebraico: Del Símbolo a la Formalización Algebraica: Aplicación a la Práctica Docente (Granada: Universidad de Granada) | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/1645/1/012018 | |
dc.relation.citationedition | Vol.1645 No.1.(2020) | spa |
dc.relation.citationendpage | 012018-7 | spa |
dc.relation.citationissue | 1 (2020) | spa |
dc.relation.citationstartpage | 012018-1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 1645 | spa |
dc.relation.cites | Burgos, M. G., Pérez, H. G., & Jaimes, D. V. (2020, September). Real teaching situations to encourage the learning of fractions from physics. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1645, No. 1, p. 012018). IOP Publishing. | |
dc.relation.ispartofjournal | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |