Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorGALLARDO PÉREZ, HENRY DE JESÚS
dc.contributor.authorGalvis Burgos, M I
dc.contributor.authorVillamizar Jaimes, D
dc.date.accessioned2021-11-09T13:59:17Z
dc.date.available2021-11-09T13:59:17Z
dc.date.issued2020-09-30
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/793
dc.description.abstractThe research aims to implement real didactic situations for learning fractions and physics in students from educational institutions in "San José de Cúcuta, Norte de Santander, Colombia". From the theoretical point of view, it starts from one of the ideas that have been emerging in recent times regarding the teaching of physics, such as the development of physical-mathematical thinking by inserting the paradigm of didactic situations into the educational environment. The research is part of a field study, quasi-experimental with self-control. The treatment plan was organized in five didactic situations on theoretical and practical aspects of physics. The results of the pretest reflect deficiencies in the use of mathematical contents associated to the description of physical phenomena in the population under study, which allowed the design and implementation of a pedagogical intervention plan. The post-test showed an increase in the execution of mathematical models in the application to physical phenomena, which inferred the effectiveness of the intervention plan, whose activities allowed innovation in the classroom to achieve the students' attention. It is concluded that the didactic proposal was an enriching experience with the active participation of the students.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1645/1/012018/metaspa
dc.titleReal teaching situations to encourage the learning of fractions from physicseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesBrousseau G 2007 Iniciación al Estudio de la Teoría de las Situaciones Didácticas (Buenos Aires: Editorial Zorzal)spa
dcterms.referencesRomero A and Aguilar Y 2013 La Experimentación y el Desarrollo del Pensamiento Físico. Un Análisis Histórico y Epistemológico con Fines Didácticos (Medellín: Universidad de Antioquia)spa
dcterms.referencesColl C 2000 Aprendizaje Escolar y Construcción del Conocimiento (Madrid: Paidós)spa
dcterms.referencesPorlán R 1995 Constructivismo y Escuela (Sevilla: Díada Editora S.L.)spa
dcterms.referencesJiménez A and Sánchez D 2018 Enseñando matemáticas con situaciones a-didácticas Revista Boletín REDIPE 7 133spa
dcterms.referencesBrosseau G 2000 Educación y didáctica de las matemáticas Educación Matemática 12 5spa
dcterms.referencesIbáñez Bernal C 2007 Un análisis crítico del modelo del triángulo pedagógico. Una propuesta alternativa Revista Mexicana de Investigación Educativa 12 435spa
dcterms.referencesDíaz-Barriga A 2013 TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica Revista Iberoamericana de Educación Superior 4 3spa
dcterms.referencesDe Zubiría J 2006 Los Modelos Pedagógicos. Hacia una Pedagogía Dialogante (Bogotá: Magisterio)spa
dcterms.referencesLeón G L 2014 Aproximaciones a la mediación pedagógica Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior 5 136spa
dcterms.referencesCarretero M 1998 Constructivismo y Educación (México: Progreso)spa
dcterms.referencesColl C 1991 Psicología y Currículo (Barcelona: Paidós)spa
dcterms.referencesHernández R Fernández C and Baptista M 2014 Metodología de la Investigación, 6 edición (México: MCGraw-Hill)spa
dcterms.referencesLópez R 2015 Influencia del Razonamiento Matemático en las Estructuras Administrativas (Palmira: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesNiño A and Raad Y 2018 Interpretación de la Fracción como Relación Parte-Todo en Contextos Continuos y Discretos, a Partir de la Implementación de una Secuencia Didáctica que Privilegia la Competencia Comunicativa (Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana)spa
dcterms.referencesJiménez A, Limas L and Alarcón J 2016 Prácticas pedagógicas matemáticas de profesores de una institución educativa de enseñanza básica y media Praxis & Saber 7 127spa
dcterms.referencesMason J, Burton L and Stacey K 1992 Pensar Matemáticamente (Barcelona: Labor)spa
dcterms.referencesPolya G 1992 Cómo Plantear y Resolver Problemas (México: Trillas)spa
dcterms.referencesGodino J 2004 Didáctica de las Matemáticas para Maestros (Granada: GAMI, S. L.)spa
dcterms.referencesLerner D and Sadovsky P 1997 Didáctica de las Matemáticas: Aportes y Reflexiones (Buenos Aires: Editorial Paidós Educador) El sistema de numeración: un problema didáctico 95-184spa
dcterms.referencesCastro E 2015 Significado de las Fracciones en las Matemáticas Escolares y Formación Inicial de Maestros (Granada: Universidad de Granada)spa
dcterms.referencesResnick L and Ford W 1990 La Enseñanza de las Matemáticas y sus Fundamentos Psicológicos (Barcelona: Paidós-MEC)spa
dcterms.referencesEsquinas A 2009 Dificultades de Aprendizaje del Lenguaje Algebraico: Del Símbolo a la Formalización Algebraica: Aplicación a la Práctica Docente (Granada: Universidad de Granada)spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1645/1/012018
dc.relation.citationeditionVol.1645 No.1.(2020)spa
dc.relation.citationendpage012018-7spa
dc.relation.citationissue1 (2020)spa
dc.relation.citationstartpage012018-1spa
dc.relation.citationvolume1645spa
dc.relation.citesBurgos, M. G., Pérez, H. G., & Jaimes, D. V. (2020, September). Real teaching situations to encourage the learning of fractions from physics. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1645, No. 1, p. 012018). IOP Publishing.
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem