Mostrar el registro sencillo del ítem
Project based pedagogy in the development of physical-mathematical thinking
dc.contributor.author | GALLARDO PÉREZ, HENRY DE JESÚS | |
dc.contributor.author | Villamizar Jaimes, D | |
dc.contributor.author | MALDONADO ESTÉVEZ, ERIKA ALEJANDRA | |
dc.date.accessioned | 2021-11-08T15:17:30Z | |
dc.date.available | 2021-11-08T15:17:30Z | |
dc.date.issued | 2020-12-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/748 | |
dc.description.abstract | Physical-mathematical thinking is the visible representation of the relationship between physics and mathematics. It is based on the development of the five types of mathematical thinking and leads to the consolidation of the learning of physics through the construction, interpretation, abstraction and consolidation of meanings for the teacher and the student about physical phenomena. The work allows for the implementation of a pedagogical strategy based on project-based pedagogy, which facilitates the development and application of mathematical algorithms for the analysis, understanding and explanation of physics by students in the context of collaborative field work. The study is framed in the quantitative paradigm, in a quasi-experimental design, working with control and experimental groups. Pre-test is applied to identify the development of physical-mathematical thinking in students and as a support to the design of the intervention proposal. Once the proposal is developed, the results are evaluated by means of a post-test that allows identifying significant improvements in the students' physical-mathematical thinking. | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series | |
dc.rights | Content from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltd | eng |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1674/1/012013/meta | spa |
dc.title | Project based pedagogy in the development of physical-mathematical thinking | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Sánchez M 2002 La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento Revista Electrónica de Investigación Educativa 4 1 | spa |
dcterms.references | González E 2004 Conocimiento y evolución de la humanidad ACIMED 12 1 | spa |
dcterms.references | Morín E, Ciurana R and Motta D 2003 Educar en la Era Planetaria. El Pensamiento Complejo Como un Método de Aprendizaje en el Eror y la Incertidumbre Humana (España: Ediciones Universidad de Valladolid) | spa |
dcterms.references | Moreira M 2014 Enseñanza de la física: aprendizaje significativo, aprendizaje mecánico y criticidad Revista de Enseñanza de la Física 26 45 | spa |
dcterms.references | Castiblanco O and Viscaíno D 2009 La didáctica de la física desde la formación de imágenes en el pensamiento Journal of Science Education 10 75 | spa |
dcterms.references | Solano N, Prada R and Fernández R 2018 Beliefs towards mathematics in elementary education teachers Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education 1 329 | spa |
dcterms.references | Viscaíno D and Castiblanco O 2009 Imágenes permisibles, correctas y pertinentes en el pensamiento físico-matemático Ingenio Libre 1 57 | spa |
dcterms.references | León G L 2014 Aproximaciones a la mediación pedagógica Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior 5 136 | spa |
dcterms.references | Carretero M 1998 Constructivismo y Educación (México: Progreso) | spa |
dcterms.references | Coll C 1991 Psicología y Currículo (Barcelona: Paidós) | spa |
dcterms.references | Pozo J 1997 Teorías Cognitivas del Aprendizaje (Madrid: Morata) | spa |
dcterms.references | Flórez R 1994 Hacia una Pedagogía del Conocimiento (Bogotá: McGraw Hill) | spa |
dcterms.references | Vygotsky L 1979 El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores (Barcelona: Grijalbo) | spa |
dcterms.references | Pérez A 1989 Análisis Didáctico de las Teorías del Aprendizaje (Málaga: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Málaga) | spa |
dcterms.references | Agudelo A and Flores H 1997 Proyecto Pedagógico de Aula (Caracas: Ministerio de Educación Cultura y Deportes) | spa |
dcterms.references | Alfaro M 2004 Planificación del Aprendizaje y la Enseñanza (Caracas: Fedupel) | spa |
dcterms.references | Kauffman A and Rodríguez M 1993 La Escuela y los Textos (Buenos Aires: Santillana) | spa |
dcterms.references | Brousseau G 2007 Iniciación al Estudio de la Teoría de las Situaciones Didácticas (Buenos Aires: Libros del Zorzal) | spa |
dcterms.references | Hernández R, Fernández C and Baptista M 2014 Metodología de la Investigación, 6 edición (México: MCGraw-Hill) | spa |
dcterms.references | Attorresi H, Lozzia G, Abal F, Galibert M and Aguerri M 2009 Teoría de respuesta al Ítem. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos Revista Argentina de Clínica Psicológica 18 179 | spa |
dcterms.references | Hidalgo-Montesinos M and French B 2016 Una introducción didáctica a la teoría de respuesta al ítem para comprender la construcción de escalas Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes 3 13 | spa |
dcterms.references | Rodríguez M 2011 La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa 3 29 | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/1674/1/012013 | |
dc.relation.citationedition | Vol.1674 No.1.(2020) | spa |
dc.relation.citationendpage | 12013-7 | spa |
dc.relation.citationissue | 1 (2020) | spa |
dc.relation.citationstartpage | 12013-1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 1674 | spa |
dc.relation.cites | Pérez, H. G., Jaimes, D. V., & Maldonado, E. (2020, December). Project based pedagogy in the development of physical-mathematical thinking. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1674, No. 1, p. 012013). IOP Publishing. | |
dc.relation.ispartofjournal | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |