Mostrar el registro sencillo del ítem
Difficulties in the interpretation of kinematics graphs in secondary basic education students
dc.contributor.author | Prada Nuñez, Raul | |
dc.contributor.author | Gamboa Suárez, Audin Aloiso | |
dc.contributor.author | Avendaño Castro, William Rodrigo | |
dc.date.accessioned | 2024-04-15T16:18:36Z | |
dc.date.available | 2024-04-15T16:18:36Z | |
dc.date.issued | 2022-10-22 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6921 | |
dc.description.abstract | This research reports the findings derived from the identification of the difficulties exhibited by a group of 76 students from different grades of basic secondary education in a private educational institution with an emphasis on science education. The students were given a questionnaire presenting five situations based on the Position-Time graph associated with uniform rectilinear motion of particles. The research approach is of a quantitative nature at a descriptive level with a field design, since it was the students who filled in the instrument. It is highlighted as a finding in the opinion of the students that the subject has been seen in class, but due to the teacher’s methodology it is not fully understood by them. The results show that the students have a long list of difficulties mainly due to the lack of articulation of mathematical concepts in physical contexts, a situation that prevents them from analyzing the proposed statements, reasoning about the approaches, and improving in the process of searching for alternative solutions with clear arguments. | eng |
dc.format.extent | 8 Páginas | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series 2159 (2022) 012019 IOP Publishing doi:10.1088/1742-6596/2159/1/012019 | |
dc.rights | Content from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. | eng |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2159/1/012019 | spa |
dc.title | Difficulties in the interpretation of kinematics graphs in secondary basic education students | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Vélez R M, Ponce C V, Solórzano, S E 2016 Importancia de la comunicación en el aprendizaje SATHIR (11) 252 | spa |
dcterms.references | Domínguez M. R. 2009 La importancia de la comunicación no verbal en el desarrollo cultural de las sociedades Razón y Palabra 14(70) 1 | spa |
dcterms.references | Enkvist I 2010 El éxito educativo finlandés Bordón Revista de Pedagogía 62(3) 49 | spa |
dcterms.references | Castro A, Ramírez R 2013 Enseñanza de las ciencias naturales para el desarrollo de competencias científicas Amazonia Investiga 2(3) 30 | spa |
dcterms.references | Congreso de la República de Colombia 1994 Ley 115 (Colombia: Congreso de la República de Colombia) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional 1998 Lineamientos Curriculares de Ciencias Naturales y Educación Ambiental (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Alvarado L, García M 2008 Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas Sapiens: Revista Universitaria de Investigación 9(2) 187 | spa |
dcterms.references | Martínez C 2012 Estadística y Muestreo (Bogotá: Ecoe Ediciones) | spa |
dcterms.references | Tejeda S, Domínguez A 2015 Dificultades conceptuales en la relación de gráficas de cinemática: estudio de casos Latin-American Journal of Physics Education 9(S1) 1 | spa |
dcterms.references | Hernández-Sampieri R, Mendoza C 2018 Metodología de la Investigación (México: McGraw-Hill) | spa |
dcterms.references | Amón J 2000 Estadística para Psicólogos II. Probabilidad. Estadística Inferencial (Madrid: Pirámide) | spa |
dcterms.references | Fernández M T, Tuset A M, Pérez R E, Leyva A C 2009 Concepciones de los maestros sobre la enseñanza y el aprendizaje y sus prácticas educativas en clases de ciencias naturales Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas 27(2) 287 | spa |
dcterms.references | Prada-Núñez R, Hernández-Suárez C, Ramírez-Leal P 2016 Comprensión de la noción de función y la articulación de los registros semióticos que la representan entre estudiantes que ingresan a un programa de ingeniería Revista Científica 2(25) 188 | spa |
dcterms.references | Martínez J, Iturriza H 2016 La Resolución de problemas como recurso instruccional para la enseñanza de la Cinemática en el contexto rural Revista Multidisciplinaria Dialógica 13(1) 149 | spa |
dcterms.references | Choco A F 2019 Dificultades y errores de estudiantes de grado undécimo en torno al estudio de las funciones racionales (Colombia: Universidad del Valle) | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/2159/1/012019 | |
dc.relation.citationedition | Vol.2159 No. (2022) | spa |
dc.relation.citationendpage | 8 | spa |
dc.relation.citationissue | (2022) | spa |
dc.relation.citationstartpage | 1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 2159 | spa |
dc.relation.cites | R Prada Núñez et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2159 012019 | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |