Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.contributor.authorAyala Garcia, Erika Tatiana
dc.contributor.authorPrada Nuñez, Raul
dc.date.accessioned2021-11-26T23:02:14Z
dc.date.available2021-11-26T23:02:14Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1472
dc.description.abstractThis article arises as a proposal in view of the need to evaluate the scientific competences promoted by teachers of the subject of physics at the level of basic secondary and secondary technical education. A valid questionnaire was designed from the application of scalar analysis, factorial analysis and content analysis, which is composed of 49 items evaluated by means of a Likert scale with five levels of response. It was applied in a sample of 249 students enrolled in a public educational institution during 2019, characterized by their good results in the area of physics in state tests. The results allowed the identification of strengths in the four dimensions proposed by the Ministerio de Educación Nacional, Colombia (pedagogical, didactic, disciplinary and behavioural), in contrast with some weaknesses within which the evaluation process stands out as the one with the greatest impact, since the students state that this process is assumed by the teacher as a mechanism of pressure and control. When investigating the teachers in a complementary way, positions were determined that were totally opposite to those held by the students, then it is suggested for future research to consider both the students and the teachers as informants and a supervision of the students' notes as the end of triangulating the results to refine the conclusions, on which future improvement plans will depend.eng
dc.format.extent7 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1674 fasc: 1 págs: 1 - 7
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1674/1/012020spa
dc.titleCompetences of teachers of natural-physical sciences. An analysis from the perception of the studentseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesGarcía Jaramillo S, Maldonado Carrizosa D, Perry Rubio G, Rodriguez Orgales C, Saavedra Calvo J E 2014 Tras la Excelencia Docente: Cómo Mejorar la Calidad de la Educación Para Todos los Colombianos (Bogotá: Fundación Compartir)spa
dcterms.referencesRobalino C 2005 Actor o protagonista: Dilemas y responsabilidades de la profesión docente Revista PRELAC 1 7spa
dcterms.referencesMorín E 2001 Seven Complex Lessons in Education for the Future (Paris: UNESCO)spa
dcterms.referencesBeneitone P, Esquetini C, González J, Martí Maleta M, Siufi G, Waagenar R 2007 Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina: Informe Final, Proyecto Tuning América Latina 2004-2007 (España: Universidad de Deusto)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (MinEducación) 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Sociales y Ciencias Naturales (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesPerrenoud P 2005 Diez nuevas competencias para enseñar Educatio Siglo XXI 23 223spa
dcterms.referencesWeigel T, Mulder M, Collins K 2007 The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member status: a critical analysis Journal of Vocational Education & Training 59(1) 67spa
dcterms.referencesTobón S 2008 Formación Basada en Competencias: Pensamiento Complejo, Diseño Curricular y Didáctica (Bogotá: Ecoe Ediciones)spa
dcterms.referencesPrieto E 2008 El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social Foro de Educación 10 325spa
dcterms.referencesTedesco J, Tenti E 2002 Nuevos Tiempos y Nuevos Docentes (Buenos Aires: UNESCO)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (MinEducación) 2008 Evaluación Anual de Desempeño Laboral Docentes y Directivos Docentes Guía Metodológica (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesHernández C, Gamboa A, Avendaño W 2020 Evaluación de carácter diagnóstico formativa en maestros de Ciencias Naturales: análisis desde la reflexión y planeación de la práctica educativa y pedagógica Espacios 41(33) 200spa
dcterms.referencesTacca D R 2010 La enseñanza de las ciencias naturales en la educación básica Investigación Educativa 14(26) 139spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (MinEducación) 2014 Docente Media: Ciencias Naturales – Física. Evaluación de Competencias Para el Ascenso o Reubicación de Nivel Salarial en el Escalafón de Profesionalización Docente de los Docentes y Directivos Docentes Regidos por el Decreto Ley 1278 de 2002. Documento Guía (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesCampelo J 2003 Un modelo didáctico para enseñanza aprendizaje de la física Revista Brasileira de Ensino de Física 25(1) 86spa
dcterms.referencesHerreras Blanco L, Sanmartí N 2012 Aplicación de un proyecto curricular de física en contexto (16-18 años): valoración de los profesionales implicados Enseñanza de las Ciencias 30(1) 89spa
dcterms.referencesHernández-Mosqueda J S, Guerrero-Rosas G & Tobón-Tobón S 2015 Los problemas del contexto: Base filosófica y pedagógica de la socioformación Ra Ximhai 11(4) 125spa
dcterms.referencesDíaz Barriga Arceo F 2010 Los profesores ante las innovaciones curriculares Revista Iberoamericana de Educación Superior 1(1) 37spa
dcterms.referencesRosales M 2014 Proceso evaluativo: Evaluación sumativa, evaluación formativa y assesment su impacto en la educación actual Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (CICTIE) (Buenos Aires: OEI)spa
dcterms.referencesHernández-Suárez C, Arévalo-Duarte M, Gamboa-Suárez A 2016 Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica Praxis & Saber 7(14) 41spa
dcterms.referencesSerrano J, Prendes M 2012 La enseñanza y el aprendizaje de la Física y el trabajo colaborativo con el uso de las TIC RELATEC 11(1) 95spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1674/1/012020
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 1674, 012020 (2020)spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1674spa
dc.relation.citesPrada-Núñez, R., Ayala, E. T., & Avendaño-Castro, W. R. (2020, December). Competences of teachers of natural-physical sciences. An analysis from the perception of the students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1674, 012020, p.1-7 ). IOP Publishing.
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem