Mostrar el registro sencillo del ítem
Competences of teachers of natural-physical sciences. An analysis from the perception of the students
dc.contributor.author | Avendaño Castro, William Rodrigo | |
dc.contributor.author | Ayala Garcia, Erika Tatiana | |
dc.contributor.author | Prada Nuñez, Raul | |
dc.date.accessioned | 2021-11-26T23:02:14Z | |
dc.date.available | 2021-11-26T23:02:14Z | |
dc.date.issued | 2020-12-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1472 | |
dc.description.abstract | This article arises as a proposal in view of the need to evaluate the scientific competences promoted by teachers of the subject of physics at the level of basic secondary and secondary technical education. A valid questionnaire was designed from the application of scalar analysis, factorial analysis and content analysis, which is composed of 49 items evaluated by means of a Likert scale with five levels of response. It was applied in a sample of 249 students enrolled in a public educational institution during 2019, characterized by their good results in the area of physics in state tests. The results allowed the identification of strengths in the four dimensions proposed by the Ministerio de Educación Nacional, Colombia (pedagogical, didactic, disciplinary and behavioural), in contrast with some weaknesses within which the evaluation process stands out as the one with the greatest impact, since the students state that this process is assumed by the teacher as a mechanism of pressure and control. When investigating the teachers in a complementary way, positions were determined that were totally opposite to those held by the students, then it is suggested for future research to consider both the students and the teachers as informants and a supervision of the students' notes as the end of triangulating the results to refine the conclusions, on which future improvement plans will depend. | eng |
dc.format.extent | 7 páginas | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1674 fasc: 1 págs: 1 - 7 | |
dc.rights | Content from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltd | eng |
dc.source | https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1674/1/012020 | spa |
dc.title | Competences of teachers of natural-physical sciences. An analysis from the perception of the students | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | García Jaramillo S, Maldonado Carrizosa D, Perry Rubio G, Rodriguez Orgales C, Saavedra Calvo J E 2014 Tras la Excelencia Docente: Cómo Mejorar la Calidad de la Educación Para Todos los Colombianos (Bogotá: Fundación Compartir) | spa |
dcterms.references | Robalino C 2005 Actor o protagonista: Dilemas y responsabilidades de la profesión docente Revista PRELAC 1 7 | spa |
dcterms.references | Morín E 2001 Seven Complex Lessons in Education for the Future (Paris: UNESCO) | spa |
dcterms.references | Beneitone P, Esquetini C, González J, Martí Maleta M, Siufi G, Waagenar R 2007 Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina: Informe Final, Proyecto Tuning América Latina 2004-2007 (España: Universidad de Deusto) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional (MinEducación) 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Sociales y Ciencias Naturales (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Perrenoud P 2005 Diez nuevas competencias para enseñar Educatio Siglo XXI 23 223 | spa |
dcterms.references | Weigel T, Mulder M, Collins K 2007 The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member status: a critical analysis Journal of Vocational Education & Training 59(1) 67 | spa |
dcterms.references | Tobón S 2008 Formación Basada en Competencias: Pensamiento Complejo, Diseño Curricular y Didáctica (Bogotá: Ecoe Ediciones) | spa |
dcterms.references | Prieto E 2008 El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social Foro de Educación 10 325 | spa |
dcterms.references | Tedesco J, Tenti E 2002 Nuevos Tiempos y Nuevos Docentes (Buenos Aires: UNESCO) | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional (MinEducación) 2008 Evaluación Anual de Desempeño Laboral Docentes y Directivos Docentes Guía Metodológica (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Hernández C, Gamboa A, Avendaño W 2020 Evaluación de carácter diagnóstico formativa en maestros de Ciencias Naturales: análisis desde la reflexión y planeación de la práctica educativa y pedagógica Espacios 41(33) 200 | spa |
dcterms.references | Tacca D R 2010 La enseñanza de las ciencias naturales en la educación básica Investigación Educativa 14(26) 139 | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación Nacional (MinEducación) 2014 Docente Media: Ciencias Naturales – Física. Evaluación de Competencias Para el Ascenso o Reubicación de Nivel Salarial en el Escalafón de Profesionalización Docente de los Docentes y Directivos Docentes Regidos por el Decreto Ley 1278 de 2002. Documento Guía (Colombia: Ministerio de Educación Nacional) | spa |
dcterms.references | Campelo J 2003 Un modelo didáctico para enseñanza aprendizaje de la física Revista Brasileira de Ensino de Física 25(1) 86 | spa |
dcterms.references | Herreras Blanco L, Sanmartí N 2012 Aplicación de un proyecto curricular de física en contexto (16-18 años): valoración de los profesionales implicados Enseñanza de las Ciencias 30(1) 89 | spa |
dcterms.references | Hernández-Mosqueda J S, Guerrero-Rosas G & Tobón-Tobón S 2015 Los problemas del contexto: Base filosófica y pedagógica de la socioformación Ra Ximhai 11(4) 125 | spa |
dcterms.references | Díaz Barriga Arceo F 2010 Los profesores ante las innovaciones curriculares Revista Iberoamericana de Educación Superior 1(1) 37 | spa |
dcterms.references | Rosales M 2014 Proceso evaluativo: Evaluación sumativa, evaluación formativa y assesment su impacto en la educación actual Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (CICTIE) (Buenos Aires: OEI) | spa |
dcterms.references | Hernández-Suárez C, Arévalo-Duarte M, Gamboa-Suárez A 2016 Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica Praxis & Saber 7(14) 41 | spa |
dcterms.references | Serrano J, Prendes M 2012 La enseñanza y el aprendizaje de la Física y el trabajo colaborativo con el uso de las TIC RELATEC 11(1) 95 | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/1674/1/012020 | |
dc.publisher.place | Reino Unido | spa |
dc.relation.citationedition | Vol. 1674, 012020 (2020) | spa |
dc.relation.citationendpage | 7 | spa |
dc.relation.citationstartpage | 1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 1674 | spa |
dc.relation.cites | Prada-Núñez, R., Ayala, E. T., & Avendaño-Castro, W. R. (2020, December). Competences of teachers of natural-physical sciences. An analysis from the perception of the students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1674, 012020, p.1-7 ). IOP Publishing. | |
dc.relation.ispartofjournal | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |