Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.contributor.authorHERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
dc.contributor.authorAloiso, Audin
dc.date.accessioned2021-11-09T22:23:12Z
dc.date.available2021-11-09T22:23:12Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/819
dc.description.abstractThe objective of this article is to identify the competencies of students studying the subject of natural sciences - physics at the high school level, in accordance with the curricular guidelines of the Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Methodologically, it was based on a quantitative design, using a student perception survey. The results show, from the students' point of view, that the teachers have knowledge of their discipline, but the follow-up and improvement of their pedagogical practice at the curricular, didactic and evaluation levels is questioned. It is questioned that the processes related to research and the scientific method are not linked to their classes, so that the students' level of competences is not the ideal one according to what is established from the curricular orientations at a national level.eng
dc.format.extent8 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series ISSN: 1742-6596, 2020 vol:1674 fasc: 1 págs: 1 - 7
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of theCreative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1674/1/012010spa
dc.titleScientific skills in the physics learning process. A pilot study in secondary educationeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesOrganización para la Cooperación y el Desarrollo Económico 2007 PISA 2006: Marco de la Evaluación: Conocimientos y Habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura (Madrid: Santillana Educacion S.L.)spa
dcterms.referencesC A Hernández-Suárez R Prada-Núñez, A Gamboa-Suárez 2020 Concepciones epistemológicas de los docentes del área de matemáticas en educación básica Revista Guillermo De Ockham 18(1) 33spa
dcterms.referencesC A Hernández et al 2019 Conceptions and pedagogical practices on the mathematical processes of teachers Journal of Physics: Conference Series 1408 012009:1spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesAdúriz-Bravo A 2006 La epistemología en la formación de profesores de ciencias Revista Educación y Pedagogía 18(45) 25spa
dcterms.referencesSerrano S, Duque Y, Madrid A 2014 La actividad investigativa en educación media. Representaciones de los profesores sobre las competencias científicas Revista de Pedagogía 35(97-98) 71spa
dcterms.referencesRebollo M 2010 Análisis del concepto de competencia científica: definición y sus dimensiones I Congreso de Inspección de Andalucía: Competencias Básicas y Modelos de Intervención en el Aula (ICIA:CBMIA) (Andalucía: Junta de Andalucia)spa
dcterms.referencesInstituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior 2007 Marco Teórico de las Pruebas de Ciencias Naturales (Bogotá: Grupo de Procesos Editoriales, ICFES)spa
dcterms.referencesInstituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior 2007 Marco Teórico de las Pruebas de Física (Bogotá: Grupo de Procesos Editoriales, ICFES)spa
dcterms.referencesInstituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES) 2019 Marco de Referencia de la Prueba de Ciencias Naturales Saber 11 (Bogotá: Dirección de Evaluación, ICFES)spa
dcterms.referencesAlvarado A, Salas R, Zúñiga A, León G, Torres M 2015 Las Competencias Científicas y los Modelos de Enseñanza en el Proceso de Aprendizaje de Biología, Física y Química: El Caso de Dos Grupos de la Secundaria Costarricense (Mexico: Red Durango de Investigadores Educativos)spa
dcterms.referencesLeón-León G, Zúñiga-Meléndez A 2019 Pedagogical Mediation and scientific knowledge using a sample of ninth grade science teachers in two school districts of the Costa Rica educational system for the development of scientific competencies Revista Electrónica Educare 23(2) 1spa
dcterms.referencesSalamanca X, Hernández C 2018 Enseñanza en ciencias: la investigación como estrategia pedagógica Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad 10(19) 133spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2010 Manual de Implementación del Modelo Postprimaria Rural (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 1998 Lineamientos Curriculares Ciencias Naturales y Educación Ambiental (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesIbáñez X, Arteta J, Fonseca G, Martínez S, Pedraza M 2005 Desarrollo de actitudes y pensamiento científico a través de proyectos de investigación en la escuela Enseñanza de las Ciencias 1 1spa
dcterms.referencesGarganté et al. 2013 Dificultades de Aprendizaje. Matemáticas, Lenguaje, Ciencias Naturales y Ciencias Sociales (Barcelona: Editorial UOC)spa
dcterms.referencesGarcía-Ruiz M, Sánchez Beatriz 2006 Las actitudes relacionadas con las ciencias naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de primaria Perfiles Educativos 28(114) 61spa
dcterms.referencesVázquez-Alonso A, Manassero-Mas M 2007 En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (I): evidencias y argumentos generales Revista Eureka 4(2) 247spa
dcterms.referencesVázquez-Alonso A, Manassero-Mas M 2007 En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (II): evidencias empíricas derivadas de la investigación Revista Eureka 4(3) 417spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1674/1/012010
dc.relation.citationeditionVol. 1674, (2020) 012010spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1674spa
dc.relation.citesC A Hernández-Suárez et al 2020 J. Phys.: Conf. Ser. 1674 012010
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem