Show simple item record

dc.contributor.authorMalndonado, E A
dc.contributor.authorRamírez, P
dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.date.accessioned2022-11-23T20:50:26Z
dc.date.available2022-11-23T20:50:26Z
dc.date.issued2022-01-05
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6608
dc.description.abstractThis research is based on the usefulness of mobile phones as a tool for students to learn about uniform rectilinear motion in vertical free fall, based on experimental practice. To evaluate whether these mobile devices allow better learning on the subject, a pre-test/post-test design was carried out with 43 students participating in the 9th grade in natural sciences. McNemar and Stuart-Maxwell non-parametric tests were applied. The proposal on the experimental practice gave satisfactory results when comparing the pre-test and post-test, in the analysis of the particular and global form of the answers.eng
dc.format.extent8spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2159 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2159/1/012020spa
dc.titleSmartphone and teamwork as a methodological tool for teaching and learning physicseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesVázquez-Alonso Á, Manassero-Mas M A 2018 Más allá de la comprensión científica: educación científica para desarrollar el pensamiento Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 17(2) 309spa
dcterms.referencesCardona M E, López S 2017 Una revisión de literatura sobre el uso de sistemas de adquisición de datos para la enseñanza de la física en la educación básica, media y en la formación de profesores Revista Brasileira de Ensino de Física 39(4) 1spa
dcterms.referencesJáuregui R 2018 El futuro de Europa (o más bien la Europa del futuro) Revista de Fomento Social 73(1) 65spa
dcterms.referencesSalinas I, Giménez M H, Monsoriu J A, Castro-Palacio J C 2018 El smartphone como barómetro en experimentos de Física Modelling in Science Education and Learning 11(1) 15spa
dcterms.referencesSalinas I, Giménez M H, Monsoriu J A, Castro-Palacio J C 2018 El smartphone como barómetro en experimentos de Física Modelling in Science Education and Learning 11(1) 15spa
dcterms.referencesMolina M, Carriazo J, Casas J 2013 Estudio transversal de las actitudes hacia la ciencia en estudiantes de grados quinto a undécimo. Adaptación y aplicación de un instrumento para valorar actitudes Tecné, Episteme y Didaxis (33) 103spa
dcterms.referencesCeballos M, Vílchez J E 2017 Visitas de escolares de educación primaria a museos de ciencias. Análisis preliminar sobre sus percepciones Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias (Sevilla: BIOINNOVA)spa
dcterms.referencesRobles A, Solbes J, Cantó J, Lozano O 2015 Actitudes de los estudiantes hacia la ciencia escolar en el primer ciclo de la enseñanza secundaria obligatoria Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 14(3) 361spa
dcterms.referencesGarcía-Carmona A, Criado A M, Cañal P 2014 Alfabetización científica en la etapa 3-6 años: un análisis de la regulación estatal de enseñanzas mínimas Enseñanza de las Ciencias 32(2) 131spa
dcterms.referencesSalinas J, Wainmaier C, Guridi V 2005 ¿Hay relación entre la “comprensión epistemológica” y la “comprensión conceptual” en el aprendizaje de la física clásica? Enseñanza de las Ciencias (extra) 1spa
dcterms.referencesCarrascosa-Alís J 2014 Ideas alternativas en conceptos científicos Revista Científica 18(1) 112spa
dcterms.referencesArteaga E, Armada L, Del Sol J L 2016 La enseñanza de las ciencias en el nuevo milenio. Retos y sugerencias Revista Universidad y Sociedad 8(1) 169spa
dcterms.referencesSantillán-Aguirre J F, Jaramillo-Moyano E M, Santos-Poveda R D, Cadena-Vaca M 2020 STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior Polo del Conocimiento 5(8) 467spa
dcterms.referencesRincón-Álvarez G A, Prada-Núñez P, Fernández-Cézar R 2019 ¿Se relacionan las creencias sobre las matemáticas con el rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de contexto vulnerables? Eco Matemático 10(2) 6spa
dcterms.referencesPrada R, Rincón G A, Hernández C A 2018 Inteligencias múltiples y rendimiento académico del área de matemáticas en estudiantes de educación básica primaria Infancias Imágenes 17(2) 163spa
dcterms.referencesRincón G A, Cézar R F, Hernandez C F 2020 Beliefs about mathematics and academic performance: a descriptive-correlational analysis Journal of Physics: Conference Series 1514(1) 012021:1spa
dcterms.referencesOrtega I M, Rincón G A, Hernández C A 2019 Uso del video como estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia escritora en estudiantes de educación básica Revista Perspectivas 4(2) 52spa
dcterms.referencesMuñoz J M, Hernández M J, Serrate S 2019 El interés por el conocimiento científico de los estudiantes de secundaria en España Educação & Sociedade 40 1spa
dcterms.referencesAguilar-Barreto A, Velandia–Riaño Y R, Aguilar-Barreto C P, Rincón G 2017 Gestión educativa: tendencias de las políticas públicas educativas implementadas en Colombia Revista Perspectiva 2(2) 84spa
dcterms.referencesMoreno H, Guarín E D 2010 Nociones cuánticas en la escuela secundaria: un estudio de caso Latin-American Journal of Physics Education 4(3) 669spa
dcterms.referencesFerreira-Gauchía C, Vilches A, Gil-Pérez D 2012 Concepciones acerca de la naturaleza de la tecnología y de las relaciones ciencia, tecnología, sociedad y ambiente en la educación tecnológica Enseñanza de las Ciencias 30(2) 197spa
dcterms.referencesGil S, Di Laccio J L 2017 Smartphone una herramienta de laboratorio y aprendizaje: laboratorios de bajo costo para el aprendizaje de las ciencias Latin-American Journal of Physics Education 11(1) 1305spa
dcterms.referencesGonzález M A, González M A 2016 El laboratorio en el bolsillo: aprendiendo física con tu smartphone Revista de Ciencias 6 28spa
dcterms.referencesRevelo J, Carrillo S 2018 Impacto del uso de las TIC como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media Revista Cátedra 1(1) 70spa
dcterms.referencesMartínez J E 2015 Obtención del valor de la aceleración de la gravedad en el laboratorio de física. Experiencia comparativa del sensor de un teléfono celular inteligente y el péndulo simple Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 12(2) 341spa
dcterms.referencesMonteiro M, Stari C, Cabeza C, Martí A C 2015 The Atwood machine revisited using smartphones The Physics Teacher 53(6) 373spa
dcterms.referencesFernández-Lozano J, Gutiérrez G 2016 Aula 3.0: una nueva forma de aprender geología. El uso de las apps Trnio® y Skechfab® para construir modelos Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 24(2) 163spa
dcterms.referencesFigueroa C S 2016 El uso del smartphone como herramienta para la búsqueda de información en los estudiantes de pregrado de educación de una universidad de Lima Metropolitana Educación 25(49) 29spa
dcterms.referencesInsausti M J, Merino M 2000 Una propuesta para el aprendizaje de contenidos procedimentales en el laboratorio de física y química Investigações em Ensino de Ciências 5(2) 93spa
dcterms.referencesGarduño L, López A, Mora C 2013 Evaluación del aprendizaje conceptual del movimiento de caída libre Latin-American Journal of Physics Education 7(2) 275spa
dcterms.referencesOviedo H C, Campo A 2005 Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach Revista Colombiana de Psiquiatría 34(4) 572spa
dcterms.referencesRosenthal R 1994 Parametric measures of effect size The Handbook of Research Synthesis ed Cooper H, Hedges L V (Nueva York: Russell Sage Foundation)spa
dcterms.referencesCosta V A, Rizzo K A, Gallego J I 2019 Educación STEM: integrar conceptos de fotometría a la clase de matemática usando tecnología Revista de Enseñanza de la Física 31(Extra) 237Costa V A, Rizzo K A, Gallego J I 2019 Educación STEM: integrar conceptos de fotometría a la clase de matemática usando tecnología Revista de Enseñanza de la Física 31(Extra) 237spa
dcterms.referencesEsteve A, Benavent A, Solbes J 2019 Smartphones y caída libre: diseño y evaluación de una práctica experimental Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (37) 165spa
dcterms.referencesPrada Nuñez R, Hernández C A, Gamboa A A 2021 Active learning and knowledge in physics: a reading from classroom work Journal of Physics: Conference Series 1981(1) 012007:1spa
dcterms.referencesHernández C A, et al. 2021 Gains in active learning of physics: a measurement applying the test of understanding graphs of kinematics work Journal of Physics: Conference Series 2073(1) 012003:1spa
dcterms.referencesPrada Nuñez R, Hernández C A, Gamboa A A 2021 Teaching physics through the implementation of a didactic strategy for the integration of knowledge in secondary school students Journal of Physics: Conference Series 1981(1) 012008:1spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2159/1/012020
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2159 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2159spa
dc.relation.citesE A Malndonado et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2159 012020 DOI 10.1088/1742-6596/2159/1/012020
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 by the authors
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 by the authors