Show simple item record

dc.contributor.authorPrada Núñez, Raul
dc.contributor.authorC A, Hernández Suarez
dc.contributor.authorGamboa Suarez, A A
dc.date.accessioned2022-11-23T20:33:53Z
dc.date.available2022-11-23T20:33:53Z
dc.date.issued2022-01-05
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6607
dc.description.abstractThe teaching of problem-based learning is a didactic approach that requires a radical change in the role of the physics teacher because it is focused on learning, research, and reflection that students follow to reach a solution to a problem situation as a starting point for the acquisition and integration of knowledge in science. The results of a training action for physics teachers on the implementation, their perceptions, and perspectives on the feasibility of the problem-based Learning approach are presented. The study is quasi-experimental in nature with pre-test and post-test in the study variables. The results suggest that the teachers' perceptions are positive, which is why they consider that its implementation in teaching is viable, however, they need more elements that facilitate their execution in the classroom, such as understanding the theoretical foundations and their pedagogical use successful in the classroom. It is concluded that, for the physics teaching process, problem-based learning is an innovation because it allows the student to learn actively, in which inquiry is relevant for the development of skills and appropriation of knowledge, which in the framework of natural sciences leads to the reconstruction of the scientific method.eng
dc.format.extent7spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2159 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2159/1/012017spa
dc.titleTraining action for physics teachers: an application of problem-based learningeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesPrada Nuñez R, Hernández C A, Gamboa A A 2021 Active learning and knowledge in physics: a reading from classroom work Journal of Physics: Conference Series 1981(1) 012007:1spa
dcterms.referencesBranda L A 2013 El abc del ABP – Lo esencial del aprendizaje basado en problemas Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve 27 1spa
dcterms.referencesParedes-Curin C R 2016 Aprendizaje basado en problemas (ABP): una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal de Cañete Educare 20(1) 119spa
dcterms.referencesValles A X, Covarrubias-Papahiu P 2020 Metodología ABP: Habilidades de autonomía y trabajo colaborativo en estudiantes de bachillerato Paradigma 41(2) 286spa
dcterms.referencesArdila-Duarte C, Parody-Muñoz A E, Castro-Vásquez L, Acuña-Sarmiento J, Carmona-Martes A L, García-Flórez E, Castro-Duran J, Hurtado-Carmona D 2019 Aprendizaje basado en problemas en el desarrollo de competencias transversales en programas del área de la salud de una Institución de Educación Superior de Barranquilla-Colombia Revista Cubana de Educación Médica Superior 33(1) e1763spa
dcterms.referencesPérez L 2018 El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en educación superior Voces de la Educación 3(6) 155spa
dcterms.referencesNavarro N, Zamora J, Bustos L 2014 Desempeño del tutor/a en el aprendizaje basado en problemas: Validación de un instrumento de evaluación en la facultad de medicina de la universidad de la frontera Revista de Educación en Ciencias de la Salud 11(2) 137spa
dcterms.referencesHerrán C A, Vega C F 2006 Uso del ABP como estrategia didáctica para lograr aprendizaje significativo del diseño de ingeniería Revista Educación en Ingeniería 1(2) 33spa
dcterms.referencesPérez J M 2019 El Aprendizaje Basado en Problemas: aplicación en un ambiente real de aprendizaje Revista Criterios 26(2) 13spa
dcterms.referencesLabra P, Kokaly M E, Iturra C, Concha A, Sasso P, Vergara M I 2011 El enfoque ABP en la formación inicial docente de la universidad de Atacama: el impacto en el quehacer docente Estudios Pedagógicos 37(1) 167spa
dcterms.referencesCarrió M, Agell L, Rodríguez G, Larramona P, Pérez J, Baños J E 2018 Percepciones de estudiantes y docentes sobre la implementación del aprendizaje basado en problemas como método docente FEM: Revista de la Fundación Educación Médica 21(3) 143spa
dcterms.referencesPalta N I, Sigüenza J P, Guevara C W 2019 Aprendizaje basado en problemas en la carrera de psicología clínica Revista Electrónica de Psicología Iztacala 21(4) 1411spa
dcterms.referencesNavarro I, González C, López B, Contreras A 2019 Aprendizaje cooperativo basado en proyectos y entornos virtuales para la formación de futuros maestros Educar 55(2) 519spa
dcterms.referencesLópez-Guede J M 2015 Experiencia docente mediante la metodología de aprendizaje basado en problemas Ikastorratza e-Revista de Didáctica 14 72spa
dcterms.referencesMedina-Nicolalde M, Tapia-Calvopiña M P 2018 El aprendizaje basado en problemas una estrategia para el trabajo interdisciplinario en el aula Olimpia 14(46) 142spa
dcterms.referencesMartín M L, Díaz E, Sánchez J M, García C 2019 Interdisciplinary coordination and problem-based learning: evidence from higher education Docencia e Investigación 44(30) 53spa
dcterms.referencesMendiburu A F, Intriago G C, Gómez V J 2020 Aprendizaje basado en problemas y su incidencia en la formación profesional de estudiantes de educación Magazine de las Ciencias 5(CISE) 1spa
dcterms.referencesArana M H, Ibarra V H 2019 Ideas y Experiencias Pedagógicas: Investigación Formativa y la Tutoría de Trabajo de Grado en la Educación Superior (Bogotá: Escuela Militar de Cadetes General José María Córdova)spa
dcterms.referencesHincapié D A, Ramos A, Chirino V 2018 Aprendizaje basado en problemas como estrategia de aprendizaje activo y su incidencia en el rendimiento académico y pensamiento crítico de estudiantes de medicina Revista Complutense de Educación 29(3) 665spa
dcterms.referencesCasa M D, Huatta S, Mancha E E 2019 Aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias en estudiantes de educación secundaria Comuni@cción 10(2) 111spa
dcterms.referencesLatasa I, Lozano P, Ocerinjauregi N 2012 Aprendizaje basado en problemas en currículos tradicionales: beneficios e inconvenientes Formación Universitaria 5(5) 15spa
dcterms.referencesHernández C A, Prada R, Gamboa A A 2021 Gains in active learning of physics: a measurement applying the test of understanding graphs of kinematics Journal of Physics: Conference Series 2073(1) 012003:1spa
dcterms.referencesPrada R, Hernández C A, Gamboa A A 2021 Teaching physics through the implementation of a didactic strategy for the integration of knowledge in secondary school students Journal of Physics: Conference Series 1981(1) 012008:1spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2159/1/012017
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2159 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage6spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2159spa
dc.relation.citesR Prada Nuñez et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2159 012017 DOI 10.1088/1742-6596/2159/1/012017
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 by the authors
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 by the authors