Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPrada Núñez, Raul
dc.contributor.authorGamboa Suárez, A A
dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.date.accessioned2022-11-23T19:53:51Z
dc.date.available2022-11-23T19:53:51Z
dc.date.issued2022-01-05
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6604
dc.description.abstractThis research reports the findings derived from the identification of the difficulties exhibited by a group of 76 students from different grades of basic secondary education in a private educational institution with an emphasis on science education. The students were given a questionnaire presenting five situations based on the Position-Time graph associated with uniform rectilinear motion of particles. The research approach is of a quantitative nature at a descriptive level with a field design, since it was the students who filled in the instrument. It is highlighted as a finding in the opinion of the students that the subject has been seen in class, but due to the teacher’s methodology it is not fully understood by them. The results show that the students have a long list of difficulties mainly due to the lack of articulation of mathematical concepts in physical contexts, a situation that prevents them from analyzing the proposed statements, reasoning about the approaches, and improving in the process of searching for alternative solutions with clear arguments.eng
dc.format.extent8spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2159 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2159/1/012019spa
dc.titleDifficulties in the interpretation of kinematics graphs in secondary basic education studentseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesVélez R M, Ponce C V, Solórzano, S E 2016 Importancia de la comunicación en el aprendizaje SATHIR (11) 252spa
dcterms.referencesDomínguez M. R. 2009 La importancia de la comunicación no verbal en el desarrollo cultural de las sociedades Razón y Palabra 14(70) 1spa
dcterms.referencesEnkvist I 2010 El éxito educativo finlandés Bordón Revista de Pedagogía 62(3) 49spa
dcterms.referencesCastro A, Ramírez R 2013 Enseñanza de las ciencias naturales para el desarrollo de competencias científicas Amazonia Investiga 2(3) 30spa
dcterms.referencesCongreso de la República de Colombia 1994 Ley 115 (Colombia: Congreso de la República de Colombia)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 1998 Lineamientos Curriculares de Ciencias Naturales y Educación Ambiental (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional 2004 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales (Colombia: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesAlvarado L, García M 2008 Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas Sapiens: Revista Universitaria de Investigación 9(2) 187spa
dcterms.referencesMartínez C 2012 Estadística y Muestreo (Bogotá: Ecoe Ediciones)spa
dcterms.referencesTejeda S, Domínguez A 2015 Dificultades conceptuales en la relación de gráficas de cinemática: estudio de casos Latin-American Journal of Physics Education 9(S1) 1spa
dcterms.referencesHernández-Sampieri R, Mendoza C 2018 Metodología de la Investigación (México: McGraw-Hill)spa
dcterms.referencesAmón J 2000 Estadística para Psicólogos II. Probabilidad. Estadística Inferencial (Madrid: Pirámide)spa
dcterms.referencesFernández M T, Tuset A M, Pérez R E, Leyva A C 2009 Concepciones de los maestros sobre la enseñanza y el aprendizaje y sus prácticas educativas en clases de ciencias naturales Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas 27(2) 287spa
dcterms.referencesPrada-Núñez R, Hernández-Suárez C, Ramírez-Leal P 2016 Comprensión de la noción de función y la articulación de los registros semióticos que la representan entre estudiantes que ingresan a un programa de ingeniería Revista Científica 2(25) 188spa
dcterms.referencesMartínez J, Iturriza H 2016 La Resolución de problemas como recurso instruccional para la enseñanza de la Cinemática en el contexto rural Revista Multidisciplinaria Dialógica 13(1) 149spa
dcterms.referencesChoco A F 2019 Dificultades y errores de estudiantes de grado undécimo en torno al estudio de las funciones racionales (Colombia: Universidad del Valle)spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2159/1/012019
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2159 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2159spa
dc.relation.citesR Prada Núñez et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2159 012019 DOI 10.1088/1742-6596/2159/1/012019
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

© 2022 by the authors
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como © 2022 by the authors