Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPabón Galán, C A
dc.contributor.authorC A, Hernández Suarez
dc.contributor.authorL S, Paz Montes
dc.date.accessioned2022-11-22T22:18:53Z
dc.date.available2022-11-22T22:18:53Z
dc.date.issued2022-01-05
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6597
dc.description.abstractThe teaching of physics should be supported by practical or laboratory activities that seek to develop the scientific competencies of the students who study physics, so it is necessary to propose innovative strategies, such as research-based learning, in which students answer research questions through the analysis of data, which increases the interaction between the student and the physical concepts under investigation. Therefore, the objective of the study was to analyze the beliefs of teachers in natural science training at a public university in Colombia who take the subject of physics on research-based learning, to provide information on how to guide the use of innovative strategies. The study responds to a type of quantitative research with a descriptive approach and was based on a field design. On the other hand, the results reflect slightly positive beliefs of students in initial teacher training who study physics about researchbased learning as an innovative strategy, although it is recommended to expand the sample to generalize. Finally, the analysis reveals as a conclusion that the implementation of innovative methodologies such as inquiry-based learning for science teaching, especially physics, should be promoted and supported more effectively to foster motivation, skills development, and conceptual understanding. of the scientific contents.eng
dc.format.extent7spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2159 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85124297671&doi=10.1088%2f1742-6596%2f2159%2f1%2f012018&origin=inward&txGid=24d7aa3f767dcbba4c353a3269f2b720spa
dc.titleInquiry-based learning. Beliefs of trainee teachers in a physics courseeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesSolbes J, Montserrat R, Más C F 2007 Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (21) 91spa
dcterms.referencesMéndez D 2015 Estudio de las motivaciones de los estudiantes de secundaria de física y química y la influencia de las metodologías de enseñanza en su interés Educación XXI 18(2) 215spa
dcterms.referencesTorres N, Bolívar A, Solbes J, Parada M 2018 Percepciones de estudiantes universitarios sobre su formación en física en educación secundaria Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica 21(2) 599spa
dcterms.referencesBalastegui M, Palomar R, Solbes J 2020 ¿En qué aspectos es más deficiente la alfabetización científica del alumnado de Bachillerato? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 17(3) 1spa
dcterms.referencesZapata J 2016 Contexto en la enseñanza de las ciencias: análisis al contexto en la enseñanza de la física Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las ciencias 11(2) 193spa
dcterms.referencesFundora J 2007 Orientación sociocultural de las ciencias naturales Varona (45) 63spa
dcterms.referencesGarcía-Ruiz M, Sánchez B 2006 Las actitudes relacionadas con las ciencias naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de primaria Perfiles Educativos 28(114) 61spa
dcterms.referencesGamboa-Araya R 2016 ¿Es necesario profundizar en la relación entre docente de matemáticas y la formación de las actitudes y creencias hacia la disciplina? Uniciencia 30(1) 57spa
dcterms.referencesOliva, J. M, Acevedo J 2005 La enseñanza de las ciencias en primaria y secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 2(2) 241spa
dcterms.referencesMazas B, Bravo B 2018 Actitudes hacia la ciencia del profesorado en formación de educación infantil y educación primaria. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado 22(2) 329spa
dcterms.referencesHernández C A 2020 Perspectivas de enseñanza en docentes que integran una red de matemáticas: percepciones sobre la integración de TIC y las formas de enseñar Revista Virtual Universidad Católica del Norte (61) 19spa
dcterms.referencesShulman L S 1986 Those who understand: Knowledge growth in teaching Educational Research 15(2) 4spa
dcterms.referencesVerdugo-Perona J J, Solaz-Portolés J J, Sanjosé-López V 2017 El conocimiento didáctico del contenido en ciencias: estado de la cuestión Cadernos de Pesquisa 47(164) 586spa
dcterms.referencesMellado V 1996 Concepciones y prácticas de aula de profesores de ciencias, en formación inicial de primaria y secundaria Enseñanza de las Ciencias 14(3) 289spa
dcterms.referencesAcevedo J A 2009 Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (I): el marco teórico Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 6(1) 21spa
dcterms.referencesTorres-Toukoumidis A, Caldeiro-Pedreira M, Mäeots M 2020 Aprendizaje basado en la indagación en el contexto educativo español Revista Luz 19(3) 3spa
dcterms.referencesAbril A M, Romero M, Quesada A, García F J 2014 Creencias del profesorado en ejercicio y en formación sobre el aprendizaje por investigación Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 11(1) 22spa
dcterms.referencesGarcía-García F J, Quesada-Armenteros A, Romero M, Abril A M 2019 Promover la indagación en matemáticas y ciencias: desarrollo profesional docente en primaria y secundaria Educación XXI 22(2) 335spa
dcterms.referencesBertsch C, Gritschenberger I 2016 Inquiry based science education and teacher professional development Teory of Inquiry Learning Arrangements Research, Refection, and Implementation ed Reitinger J, Haberfellner C, Brewster E and Kramer M (Germany: Kassel University Press GmbH, Kassel)spa
dcterms.referencesBernal N B 2019 Estrategias Didáctica para el Desarrollo de la Actitud Investigativa de los Estudiantes de Ingeniería Industrial de una Universidad Particular en Lima (Lima: Universidad San Ignacio de Loyola)spa
dcterms.referencesHernández R, Fernández, C, Baptista M P 2010 Metodología de la investigación (México: Mc Graw Hill)spa
dcterms.referencesEspinel J V, Robles J L, Ramírez C G, Ramírez R 2016 Aprendizaje Basado en la Investigación: caso UNEMII/Research-based learning: case UNEMI Ciencia Unemi 9(21) 49spa
dcterms.referencesRivadeneira E M, Silva R J 2017 Aprendizaje basado en la investigación en el trabajo autónomo y en equipo Negotium 13(38) 5spa
dcterms.referencesAlmeida E, Pacheco S, Astudillo A, Fierro R 2020 Aprendizaje Basado en la Investigación como práctica docente en las aulas Universitarias y su relación con los procesos de titulación de los estudiantes Rehuso 5(1) 124spa
dcterms.referencesRomero-Ariza M 2017 El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobres sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 14(2) 286spa
dcterms.referencesJiménez L M 2014 Estudio de caso de la influencia de la motivación escolar en el aprendizaje Educación y Territorio 4(1) 10spa
dcterms.referencesGalán-Briseño L M, Castro-Sánchez M 2016 Aprendizaje basado en la investigación científica (ABIC), en los estudiantes de LCP del CUCIÉNEGA de la Universidad de Guadalajara Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales 32(13) 514spa
dcterms.referencesAlarcón R, Flores H 2020 La investigación pedagógica y la metodología ABI percibida por los estudiantes de una Universidad Privada Ciencia y Desarrollo 23(3) 37spa
dcterms.referencesSalamanca-Meneses X, Hernández-Suárez C A 2018 Enseñanza en ciencias: la investigación como estrategia pedagógica Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad 10(19) 133spa
dcterms.referencesHernandez C A, Salamanca X 2017 Fortalecimiento de competencias científicas: la investigación como estrategia pedagógica Horizontes Pedagógicos 19(2) 91spa
dcterms.referencesRusso A, Adorno D 2018 An inquiry-based learning path to introduce modern physics in high-school Journal of Physics: Conference Series 1076(1) 012007:1spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2159/1/012018
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2159 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage6spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2159spa
dc.relation.citesC A Pabón-Galán et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2159 012018 DOI 10.1088/1742-6596/2159/1/012018
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

© 2022 by the authors
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como © 2022 by the authors