Show simple item record

dc.contributor.authorPrada Núñez, R
dc.contributor.authorGamboa Suárez, A A
dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.date.accessioned2022-11-22T19:15:27Z
dc.date.available2022-11-22T19:15:27Z
dc.date.issued2022-01-10
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6585
dc.description.abstractThe interdisciplinary nature of knowledge is one of the objectives promoted in Colombia, fostering in students the ability to recognize that the curriculum does not work in isolation; if knowledge is complementary, its joint development leads to better academic performance. This research is oriented towards showing an application of the mathematical concept of the slope of the straight line in physics applications, favoring the understanding of the relationships between variables, as occurs with the graphs of kinematics. A group of eleventh grade students from a private educational institution filled in a questionnaire for data collection, based on three situations proposed to answer three open questions in which a reasonably justified answer was required. A part of the group correctly interpreted the graphs by describing the characteristics of the movement in each time interval, but only a few were able to associate the slope of the line as the velocity or acceleration as a function of the variables mentioned in the graph, although their argumentation was based on the angle of elevation of the line.eng
dc.format.extent8spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2163 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85125051832&doi=10.1088%2f1742-6596%2f2163%2f1%2f012011&origin=inward&txGid=27005eb1fc655b2e1fbe7573be523fd6spa
dc.titleInterpreting the slope of a straight line in kinematics graphs with school studentseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesThuillier P 1990 De Arquímedes a Einstein: Las Caras Ocultas de la Invención Científica 1 (Madrid: Alianza)spa
dcterms.referencesFernández M, Rondero C 2004 El inicio histórico de la ciencia del movimiento: implicaciones epistemológicas y didácticas Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 7(2) 145spa
dcterms.referencesÁlvarez J L, Posadas Y 2002 La obra de Galileo y la conformación del experimento en la física Revista Mexicana de Física 49(1) 61spa
dcterms.referencesFazio R 2017 Movimiento, cuerpo y sustancia corpórea en Leibniz: la defensa de la relatividad del movimiento y su impacto en el desarrollo de la metafísica de los cuerpos Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte (26) 238spa
dcterms.referencesBautista M, Romero B C, Carrillo E, Castiblanco S G, Valenzuela J P 2005 Física I (Bogota: Editorial Santillana)spa
dcterms.referencesMarenghi C 2018 El conocimiento simbólico en Gottfried Leibniz Studium: Filosofía y Teología 21(42) 27spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación 2006 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales (Colombia: Ministerio de Educación)spa
dcterms.referencesDolores C, Rivera M I, Tejada Y 2016 Una experiencia didáctica con incidencia en la interpretación de gráficas cinemáticas Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación 2(11) 129spa
dcterms.referencesSandoval M, García M, Mora C, Suárez C 2017 Estrategia enseñanza-aprendizaje basada en experimentos (ABE) para mejorar la comprensión de gráficas en Cinemática Latin-American Journal of Physics Education 11(3) 1spa
dcterms.referencesCantoral R, Montiel G 2001 Funciones: Visualización y Pensamiento Matemático (México: Prentice Hall)spa
dcterms.referencesWainer H 1992 Understanding graphs and tables Educational Researcher 21(1) 14spa
dcterms.referencesCampeón M C, Aldana E, Villa J A 2018 Ingeniería didáctica para el aprendizaje de la función lineal mediante la modelación de situaciones Sophia 14(2) 115spa
dcterms.referencesArias F G 2012 El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica (Caracas: Editorial Episteme)spa
dcterms.referencesPrada-Núñez R, Hernández-Suárez C A, Ramírez-Leal P 2016 Comprensión de la noción de función y la articulación de los registros semióticos que la representan entre estudiantes que ingresan a un programa de ingeniería Revista Científica 2(25) 188spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2163/1/012011
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2163 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2163spa
dc.relation.citesR Prada Núñez et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2163 012011 DOI 10.1088/1742-6596/2163/1/012011
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 by the authors
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 by the authors