dc.contributor.author | Prada Núñez, R | |
dc.contributor.author | Gamboa Suárez, A A | |
dc.contributor.author | Avendaño Castro, William Rodrigo | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T19:15:27Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T19:15:27Z | |
dc.date.issued | 2022-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6585 | |
dc.description.abstract | The interdisciplinary nature of knowledge is one of the objectives promoted in
Colombia, fostering in students the ability to recognize that the curriculum does not work in
isolation; if knowledge is complementary, its joint development leads to better academic
performance. This research is oriented towards showing an application of the mathematical
concept of the slope of the straight line in physics applications, favoring the understanding of the
relationships between variables, as occurs with the graphs of kinematics. A group of eleventh
grade students from a private educational institution filled in a questionnaire for data collection,
based on three situations proposed to answer three open questions in which a reasonably justified
answer was required. A part of the group correctly interpreted the graphs by describing the
characteristics of the movement in each time interval, but only a few were able to associate the
slope of the line as the velocity or acceleration as a function of the variables mentioned in the
graph, although their argumentation was based on the angle of elevation of the line. | eng |
dc.format.extent | 8 | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.relation.ispartof | Journal of Physics: Conference Series. Vol 2163 No°1[2022] | |
dc.rights | © 2022 by the authors | eng |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
dc.source | https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85125051832&doi=10.1088%2f1742-6596%2f2163%2f1%2f012011&origin=inward&txGid=27005eb1fc655b2e1fbe7573be523fd6 | spa |
dc.title | Interpreting the slope of a straight line in kinematics graphs with school students | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dcterms.references | Thuillier P 1990 De Arquímedes a Einstein: Las Caras Ocultas de la Invención Científica 1 (Madrid: Alianza) | spa |
dcterms.references | Fernández M, Rondero C 2004 El inicio histórico de la ciencia del movimiento: implicaciones epistemológicas y didácticas Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 7(2) 145 | spa |
dcterms.references | Álvarez J L, Posadas Y 2002 La obra de Galileo y la conformación del experimento en la física Revista Mexicana de Física 49(1) 61 | spa |
dcterms.references | Fazio R 2017 Movimiento, cuerpo y sustancia corpórea en Leibniz: la defensa de la relatividad del movimiento y su impacto en el desarrollo de la metafísica de los cuerpos Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte (26) 238 | spa |
dcterms.references | Bautista M, Romero B C, Carrillo E, Castiblanco S G, Valenzuela J P 2005 Física I (Bogota: Editorial Santillana) | spa |
dcterms.references | Marenghi C 2018 El conocimiento simbólico en Gottfried Leibniz Studium: Filosofía y Teología 21(42) 27 | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación 2006 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales (Colombia: Ministerio de Educación) | spa |
dcterms.references | Dolores C, Rivera M I, Tejada Y 2016 Una experiencia didáctica con incidencia en la interpretación de gráficas cinemáticas Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación 2(11) 129 | spa |
dcterms.references | Sandoval M, García M, Mora C, Suárez C 2017 Estrategia enseñanza-aprendizaje basada en experimentos (ABE) para mejorar la comprensión de gráficas en Cinemática Latin-American Journal of Physics Education 11(3) 1 | spa |
dcterms.references | Cantoral R, Montiel G 2001 Funciones: Visualización y Pensamiento Matemático (México: Prentice Hall) | spa |
dcterms.references | Wainer H 1992 Understanding graphs and tables Educational Researcher 21(1) 14 | spa |
dcterms.references | Campeón M C, Aldana E, Villa J A 2018 Ingeniería didáctica para el aprendizaje de la función lineal mediante la modelación de situaciones Sophia 14(2) 115 | spa |
dcterms.references | Arias F G 2012 El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica (Caracas: Editorial Episteme) | spa |
dcterms.references | Prada-Núñez R, Hernández-Suárez C A, Ramírez-Leal P 2016 Comprensión de la noción de función y la articulación de los registros semióticos que la representan entre estudiantes que ingresan a un programa de ingeniería Revista Científica 2(25) 188 | spa |
dc.contributor.corporatename | Journal of Physics: Conference Series | spa |
dc.identifier.doi | 10.1088/1742-6596/2163/1/012011 | |
dc.publisher.place | Reino Unido | spa |
dc.relation.citationedition | Vol. 2163 No° 1 [2022] | spa |
dc.relation.citationendpage | 7 | spa |
dc.relation.citationissue | 1[2022] | spa |
dc.relation.citationstartpage | 1 | spa |
dc.relation.citationvolume | 2163 | spa |
dc.relation.cites | R Prada Núñez et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2163 012011 DOI 10.1088/1742-6596/2163/1/012011 | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |