Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorHernández Suarez, C A
dc.contributor.authorPaz Montes, L S
dc.contributor.authorAvendaño Castro, William Rodrigo
dc.date.accessioned2022-11-21T21:37:21Z
dc.date.available2022-11-21T21:37:21Z
dc.date.issued2022-01-10
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/6573
dc.description.abstractThe teaching of science, and specifically physics, has been associated with the acquisition of knowledge with a particular emphasis on problem solving, as an activity that brings students closer to the methodology and meaningful learning of science. However, problem solving is perhaps one of the sources of failure in physics teaching, which requires a careful analysis of this didactic activity. Therefore, the aim of this work is to analyze the development of students' problem-solving skills in a physics course. An analysis is presented using the quasiexperimental method through the application of a pre-test – post-test, for which a methodological intervention was used based on the problem-solving competence, which focused on identifying errors and difficulties by the students themselves and thus favoring the learning and development of this competence, which allowed the academic progress of the students to be analyzed. It is concluded that the intervention supported by problem solving improves students' performance, in addition to the positive assessment they make of the process, as well as its influence on the change in pedagogical practice.eng
dc.format.extent7spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series. Vol 2163 No°1[2022]
dc.rights© 2022 by the authorseng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2163/1/012010spa
dc.titleProblem solving in the physics classroom. An analysis with secondary school studentseng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesPolya G 1965 Cómo Plantear y Resolver Problemas (México: Trillas)spa
dcterms.referencesBallesteros J G 2015 Aplicación de la estrategia de resolución de problemas en la enseñanza de física, química y matemáticas en la USTA Hallazgos 7(14) 129spa
dcterms.referencesRíos V, Lavilla W, Humpire J, Mollinedo R, Farfán M 2016 Influencia del método experimental, polya en la enseñanza de la física, trigonometría en quinto año de educación secundaria Ceprosimad 4(1) 33spa
dcterms.referencesPeñaloza D Y, Meneses M L 2019 Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas Zona Próxima (31) 8spa
dcterms.referencesFonseca S, Jiménez C, Patarroyo M 2019 Estrategias para resolver problemas matemáticos con ideas de Pólya, en grado quinto Educación y Ciencia 22(1) 427spa
dcterms.referencesHinojosa J, Sanmartí N 2016 Promoviendo la autorregulación en la resolución de problemas de física Ciência & Educação 22 7spa
dcterms.referencesBecerra C B, Gras-Martí A, Martínez-Torregrosa J 2005 ¿De verdad se enseña a resolver problemas en el primer curso de física universitaria? la resolución de problemas de “lápiz y papel” en cuestión Revista Brasileira de Ensino de Física 27(2) 299spa
dcterms.referencesSocas M 1997 Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria La Educación Matemática en la Secundaria (Barcelona: Horsori)spa
dcterms.referencesOrdóñez C E, Valdivia M Á 2015 Resolución de problemas de Física empleando conceptos y procedimientos del análisis matemático Atenas 2(30) 78spa
dcterms.referencesDiaz A, Hernández C A, Paz L S 2019 Errors and difficulties in solving algebraic procedures in secondary school students Journal of Physics: Conference Series 1408(1) 012010:1spa
dcterms.referencesArboledas L E, Hernández-Suárez C A, Paz-Montes L S 2020 Evolution of the algebraic error in the evaluation processes mathematics and physics in engineering students Journal of Physics: Conference Series 1645(1) 012016:1spa
dcterms.referencesSchoenfeld A 1987 What’s all the fuss about metacognition? Cognitive Science and Mathematics Education (New Jersey: Erlbaum)spa
dcterms.referencesGuerrero J I, Castillo E J S, Chamorro H G, Isaza, G 2013 El error como oportunidad de aprendizaje desde la diversidad en las prácticas evaluativas Plumilla Educativa 12(2) 361spa
dcterms.referencesManterola C, Otzen T 2015 Estudios experimentales 2 parte: estudios cuasi-experimentales International Journal of Morphology 33(1) 382spa
dcterms.referencesHernández R, Fernández C, Baptista M P 2010 Metodología de la Investigación (México: Mc Graw Hill)spa
dcterms.referencesLavado-Rojas B M, Zárate-Aliaga E C, Pomahuacre-Gómez W 2019 Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de lenguas extranjeras Investigación y Postgrado 33(2) 229spa
dcterms.referencesMina P A, Caicedo H 2019 La motivación y su uso en la resolución de problemas Revista Boletín Redipe 8(8) 95spa
dcterms.referencesPérez F J, Carballosa A M 2018 Solución de problemas complejos en las ciencias naturales de la educación básica Conrado 14(64) 133spa
dcterms.referencesSánchez I R, Herrera E C, Rodríguez C E 2020 Eficacia de resolución colaborativa de problemas en el desarrollo de habilidades cognitivo-lingüísticas y en el rendimiento académico en física Formación Universitaria 13(6) 191spa
dcterms.referencesVeloza R A, Hernández C A 2018 Valoración de las estrategias adoptadas por docentes en la enseñanza de la ciencia desde la perspectiva de los estudiantes de educación básica ÁNFORA 25(45) 43spa
dcterms.referencesHernández-Suárez C A, Prada-Nuñez R, Gamboa-Suárez A A 2020 Using concept maps to understand mechanical physics concepts in high school students Journal of Physics: Conference Series 1672(1) 012019:1spa
dc.contributor.corporatenameJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/2163/1/012010
dc.publisher.placeReino Unidospa
dc.relation.citationeditionVol. 2163 No° 1 [2022]spa
dc.relation.citationendpage6spa
dc.relation.citationissue1[2022]spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume2163spa
dc.relation.citesC A Hernández-Suarez et al 2022 J. Phys.: Conf. Ser. 2163 012010 DOI 10.1088/1742-6596/2163/1/012010
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

© 2022 by the authors
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como © 2022 by the authors