Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorRojas Suárez, Jhan Piero
dc.contributor.authorVergel Ortega, Mawency
dc.contributor.authorGALLARDO PÉREZ, HENRY DE JESÚS
dc.date.accessioned2021-11-18T15:24:43Z
dc.date.available2021-11-18T15:24:43Z
dc.date.issued2020-11-04
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1082
dc.description.abstractThe wave movements can be studied from autonomous work done by the student since they are processes in which he can appreciate and understand how the transmission of energy from one part to another without transfer of matter is. Problem-based learning constitutes a good alternative to study the concept of waves since it sequentially leads the student to structure the knowledge to use it in the context, to develop effective processes of reasoning, to develop self-directed learning skills and to motivate him/her to learn, together with the development of the capacity to work in a team and it favors the development of the mathematical physical thought. The research is developed from the multi-method methodological approach developing in-depth interviews to teachers and knowledge tests to students with the purpose of establishing both pre-knowledge and initial situations for structuring the pedagogical intervention and the evaluation of its results. The pedagogical intervention is structured on a quasi-experimental design in which the strategy of problem-based learning is applied to the teaching and learning of physics and is compared with the traditional methodology. The research allows us to conclude that applying the problem-based learning methodology to physics teaching, we obtain better educational yields than with traditional teaching, while it generates a greater motivation and a greater interest in learning. It also allows the student to integrate the knowledge into his or her context, visualize the usefulness of learning and apply knowledge to the solution of problems in his or her environment, in other words, it allows the student to achieve significant learning and therefore a development of mathematical physical thinking.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.relation.ispartofJournal of Physics: Conference Series
dc.rightsContent from this work may be used under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI. Published under licence by IOP Publishing Ltdeng
dc.sourcehttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1672/1/012017/metaspa
dc.titleTeaching the wave concept through problem-based learningeng
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.referencesMoreira M 2014 Enseñanza de la física: Aprendizaje significativo, aprendizaje mecánico y criticidad Revista de Enseñanza de la Física 26 45spa
dcterms.referencesMurcia M and Henao J 2015 Educación matemática en Colombia, una perspectiva evolucionaria Entre Ciencia e Ingeniería 18 23spa
dcterms.referencesBarrows H 1986 A Taxonomy of problem-based learning methods Medical Education 20 481spa
dcterms.referencesPérez H 2014 Temas Selectos de Física 2 (México: Grupo Editorial Patria)spa
dcterms.referencesBenito A and Cruz A 2005 Nuevas Claves Para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (Madrid: Narcea)spa
dcterms.referencesSantillán F 2006 El aprendizaje basado en problemas como propuesta educativa para las disciplinas económicas y sociales apoyadas en el b-learning Revista Iberoamericana de Educación 40 1spa
dcterms.referencesExley K and Dennick R 2007 Enseñanza en Pequeños Grupos en Educación Superior (Madrid: Narcea)spa
dcterms.referencesMontealegre C 2016 Estrategias Para la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias (Ibagué: Universidad de Ibagué)spa
dcterms.referencesSchmidt H, Rotgans J and Yew E 2011 The process of problem-based learning: what works and why Medical Education 45 792spa
dcterms.referencesViscaíno D and Castiblanco O 2009 Imágenes permisibles, correctas y pertinentes en el pensamiento físico-matemático Ingenio Libre 1 57spa
dcterms.referencesPlaneya J, Escoda L and Josep J 2009 Análisis de una experiencia de aprendizaje basado en problemas en la asignatura de fundamentos de física Revista de Docencia Universitaria 3 1spa
dcterms.referencesPáez S 2017 Fortalecimiento de la competencia matemática resolución de problemas en educación básica secundaria mediante el aprendizaje basado en problemas Eco Matemático 8 25spa
dcterms.referencesVergel M and Gallardo H 2009 Modelación en un museo interactivo Evaluación e Investigación 4 59spa
dcterms.referencesGallardo H, Vergel M and Villamizar F 2018 Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática Logos Ciencia y Tecnología 9 84spa
dcterms.referencesTünnermann C 2011 El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes Universidades 48 21spa
dcterms.referencesRodríguez M 2011 La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa 3 29spa
dcterms.referencesCárcel F 1016 Desarrollo de habilidades mediante el aprendizaje autónomo 3C Empresa 27 52spa
dcterms.referencesRodelli N 2016 El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias Propósitos y Representaciones 4 219spa
dcterms.referencesGinsburg H and Baroody A 2007 Tema-3: Test de Competencia Matemática Básica (Madrid: TEA Ediciones)spa
dcterms.referencesAttorresi H, Lozzia G, Abal F, Galibert M and Aguerri M 2009 Teoría de Respuesta al Ítem. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos Revista Argentina de Clínica Psicológica 18 179spa
dcterms.referencesCuadras C 1019 Nuevos Métodos de Análisis Multivariante (Barcelona: CMC Editions)spa
dcterms.referencesPérez C 2008 Técnicas de Análisis Multivariante de Datos (Madrid: Pearson)spa
dcterms.referencesFasce H, Calderón M, Braga L, De Orué M, Mayer H, Wagemann H and Cid S 2001 Utilización del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza de física en estudiantes de medicina. Comparación con enseñanza tradicional Revista Médica de Chile 129 1031spa
dcterms.referencesGonzález G 2005 Enseñanza de ondas mecánicas en cuerdas usando mathematica Universitas Scientiarum 10 17spa
dc.identifier.doi10.1088/1742-6596/1672/1/012017
dc.publisher.placeMadrid , Españaspa
dc.relation.citationeditionVol.1672 No.1.(2020)spa
dc.relation.citationendpage7spa
dc.relation.citationissue1 (2020)spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume1672spa
dc.relation.citesPérez, H. G., Ortega, M. V., & Suárez, J. R. (2020, October). Teaching the wave concept through problem-based learning. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1672, No. 1, p. 012017). IOP Publishing.
dc.relation.ispartofjournalJournal of Physics: Conference Seriesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem